Skip to main content
فهرست مقالات

مینیمالیسم و مدرنیسم متعالی

نویسنده:

مترجم:

(22 صفحه - از 212 تا 233)

کلید واژه های ماشینی : مجسمه، هنر، آدورنو، مدرن، مجسمه‌سازی، فراید، مدرنیستی، گرینبرگ، نقاشی، اثر

خلاصه ماشینی:

"پس گرینبرگ به عنوان تعریفی مثبت از امکانات‌ موجود برای مجسمه‌سازی مدرنیستی چه چیزی‌ برای ارائه داشت،وقتی در نسخه‌ی جدید مقاله‌ی‌ «مجسمه‌سازی نو»(1958)شیفتگی پیشین خود نسبت‌ به مجسمه‌سازی‌ای که در مادیت خود تثبیت شده بود را نفی می‌کرد؟او اکنون بر خلاف گذشته که‌ ظاهرنگارانه بودن مجسمه را منشأ برتری بالقوه‌ی آن‌ بر نقاشی می‌دانست،معتقد بود که مجسمه‌سازی‌ مدرن از فشاری فراوان برای جبران«این ترس که مبادا اثر هنری نتواند هویت خود را نشان دهد و با شی‌ای‌ عملی و فایده‌گرایانه یا کاملا تصادفی اشتباه گرفته‌ شود»13لطمه دیده است. در عین حال، شباهت‌هایی واقعی نیز میان نگرانی‌های آدورنو و فراید در مورد وضعیت آثار هنری در دنیای معاصر و شک و تردید آن‌ها در مورد تلاش‌های اخیر هنر پیشرو برای‌ فراتر رفتن یا طرد دیالکتیک پیچیده‌ای زیبایی‌شناسی‌ مدرنیستی‌شان وجود دارد؛گرچه باید پذیرفت که‌ تحلیل آدورنو وجهه‌ی سیاسی آشکارتری داشت و بیش‌تر از دل‌مشغولی‌های ساختاری نظریه‌ی‌ زیباشناختی و انتقادی مدرن ریشه می‌گرفت و تحلیل‌ فراید بیش‌تر متوجه ضرورت‌های خاص هنر بصری‌ پس از جنگ بود. آدورنو و فراید هردو بر این عقیده‌اند که به هر (به تصویر صفحه مراجعه شود) -کارل آندره،50*2 مستطیل آلتشتات،دوسلدورف 1967،100 واحد ورقه‌ی فولاد،هریک 50*50*5/0،در کل 2500*100*5/0 سانتیمتر،نگارخانه‌ی ایالتی،اشتوتگارت حال نوعی ساختار هنری باید در اثر هنری وجود داشته‌ باشد و هردو به اثری که بیننده یا شنونده را به واکنشی‌ فوری و آنی وامی‌دارد و بر او تأثیری فیزیکی می‌گذارد به شدت مشکوک‌اند؛به واکنشی که موقتا جدایی میان‌ سوژه و ابژه‌[شی‌ء]را از میان برمی‌دارد؛جدایی‌ای که‌ به بیننده و در مورد آدورنو،به شنونده این امکان را می‌دهد تا ساختار بنیادی اثر را به درستی درک کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.