Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگیهای زیبایی شناختی حرکت در سینما؛ تحریک احساس و اندیشه تماشاگر

مترجم:

(28 صفحه - از 234 تا 261)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ،دوربین ،سینما ،تماشاگر ،حرکت ،نمای ،بیننده ،حس ،شخصیت ،زاویه‌ی دید ،تصویر ،کارگردان ،حرکت دوربین ،زن ،حرکت در سینما ،دوربین متحرک ،آدم‌ها ،ذهنی ،دوربین فیلم‌برداری چشم سینما ،زاویه‌ی دید دوربین ،فیلم‌برداری ،شیوه‌ی ،شخصیت‌های فیلم ،آنتونیونی ،کاربرد ،لحظه ،نماهای متحرک فیلم‌های فورد تأثیر ،زیبایی‌شناختی حرکت ،دوربین ذهنی ،تغییر ناگهانی زاویه‌ی دید

خلاصه ماشینی:

"-انواع حرکت در سینما در یک نگاه کلی،چهار نوع حرکت برای سینما تعریف‌ می‌شود که عبارت است از: 1-حرکت افراد و اشیأ جلوی دوربین؛ 2-حرکت دوربین که خود شامل حرکت روی‌ وسیله‌ی نقلیه‌ی متحرک و حرکت روی سه‌پایه‌ی‌ ثابت است؛ 3-حرکتی که با شیوه‌ی نوری(اپتیک)حاصل‌ می‌شود،مثل تغییر عدسی دوربین از حالت غیروضوح‌ (غیرفوکوس)به حالت وضوح(فوکوس)،یا استفاده از منشورهایی که تصویر را از شکل طبیعی خود خارج‌ کرده،آن را تکثیر،تجزیه و یا تکرز می‌کند و یا استفاده‌ از عدسی زوم که اجازه می‌دهد ضمن ثابت بودن‌ دوربین،توهم نزدیک شدن به موضوع و یا دور شدن از آن حاصل شود. وقتی دوربین متحرک دیدگاه عینی یا ابژکتیو را کنار می‌گذارد و در جایگاه ذهنی یا سوبژکتیو قرار می‌گیرد،بیننده راحت‌تر و بی‌واسطه‌تر با شخصیتی که ماجراها از دید او نشان داده می‌شود همذات‌پنداری می‌کند و آن‌چه را از نحوه‌ی‌ فیلم‌برداری می‌بیند در حکم واکنش‌هایی می‌پندارد که‌ آن شخصیت نسبت به ماجرایی که در جریان است از خود بروز داده است. اگرچه بعید به نظر می‌رسد این تصاویر تماشاگر را به چنین نگرشی متمایل کنند،زیرا فیلمی‌ که از ابتدا روندی سرگرم‌کننده و مهیج به خود بگیرد و یکی از ویژگی‌های دوربین متحرک آن،درگیر کردن‌ عاطفی بیننده با ماجراهای فیلم است و باعث می‌شود که توانایی تماشاگر برای دریافت مفاهیم عقلانی فیلم‌ به شدت کاهش یابد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.