Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و فن آوری، ابزار کار هنری

نویسنده:

(6 صفحه - از 18 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : هنر، آموزش، فن، اطلاعات، آموزش هنر، دانش، تجسمی، فن‌آوری‌های، آموزش عالی، تخصصی

خلاصه ماشینی: "هنگامی که جهان هنر درباره‌ی‌ تعریف‌ناپذیری هنر،درونمایه‌ی متغیر و بی‌انسجام‌ زیبایی‌شناسی و نسبیت و چندگانگی نقد هنری سخن‌ می‌گوید و نشانه‌های هویت این هنر بسیار گوناگون‌تر از آن است که در تعریف یا قواعد سبکی معین بگنجد، آموزش هنر باید هدف و برنامه‌اش را بر کدام پایه و زمینه‌ای‌ بنا نهد؟اکنون که نظریه و کنش هنری موقعیتی وارونه‌ یافته‌اند و نظریه چیزی است پیرو آفریده‌ها و نیز روندهایی‌ که پیاپی و تصادفی شکفته می‌شوند،محتوای درس هنر را برمبنای دام هویت و اصلیت زیبایی‌شناسی باید استوار کرد؟اینک،کنش هنری بیش از گذشته خود را از چارچوب‌ نظریه و زبان از پیش تعیین شده رها کرده و به گستره‌ی فراخ‌ و مدام تغییر یابنده‌ی تجربه‌ی فردی یا هم‌سویی با سفارش‌ و گرایش بازار روی آورده است. بنابراین،کارکرد آموزش هنر چیست؟و چه باید بیاموزد؟در برابر این پرسش‌ها،دو پاسخ یا دو گرایش متفاوت هنوز باهم در چالش‌اند؛این در حالی است‌ که حدود یک قرن است دسته‌بندی هنرها به زیبا،کاربردی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) و تزئینی نفی می‌شود و نیز همگان باور دارند که‌ شکل‌بخشی هنری به تصویر ذهنی(اندیشه‌ی هنری)بدون‌ مهارت ناممکن است. موضوع ب با محتوای درجه دوم یکسان است:دانش تخصصی،محتوایی است که‌ هم‌اکنون در همه‌ی رشته‌های هنری،آموزش داده می‌شود و عبارت است از میراث فرهنگی و هنری ملی و جهانی، مبانی نظری و فلسفی هنر و زیبایی‌شناسی،تاریخ هنر ملی‌ و جهانی و مبانی زبان هنری ویژه(مثلا بیان تصویری) موضوع ج نیز با سومین وجه آموزش تخصص همگونی‌ دارد:مهارت هنری و آشنایی با فن خاص هنری از راه‌ تجربه و کار با مواد و ابزار،آشنایی با فن‌آوری‌های نو در رشته‌ی موردنظر و نیز کار با رسانه‌های متنوع روز(که‌ اغلب در روند آموزش نادیده گرفته می‌شوند)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.