Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی غربی، موسیقی ایرانی

نویسنده:

(16 صفحه - از 168 تا 183)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسیقی ایرانی، موسیقی غربی، نت، زبان، نغمه، موسیقی غربی و موسیقی ایرانی، هنر، موسیقی ردیفی و دستگاهی ایران، شنونده، فرهنگ، تفاوت موسیقی غربی، موسیقی‌دان، تفاوت، ردیفی، گام، موسیقی ایرانی و موسیقی غربی، دستگاه‌های موسیقی ایرانی، فواصل، خط، اصل، خط نت در موسیقی غربی، ردیف موسیقی ایران، موسیقی ردیفی، گام‌های دستگاه‌های موسیقی ایرانی، اجرا، استاد، علم، موسیقی غرب در موسیقی ایرانی، کشف

خلاصه ماشینی: "13 پیدا است که اگر گامی با مشخصات«سی بملمی کرنفادیز»به دست‌ لاوینیاک می‌رسید،مجبور می‌شد مجددا با سالار معزز مکاتبه کند و برایش‌ بنویسد که چنین گامی را در موسیقی غربی نمی‌شناسد!مرحوم استاد روح ا خالقی که از شاگردان وفادار کلنل وزیری است و کتابی نیز درباره‌ی او نوشته، (به تصویر صفحه مراجعه شود) در کتاب نظری به موسیقی،چنین جمله‌ای درباره‌ی دستگاه ماهور دارد:«توقف ماهور روی درجه‌ی دوم که از نظر علمی جزء نت‌های متوسط گام است،حالت خاصی دارد؛زیرا در نغمات فرنگی کم‌تر روی درجه‌ی دوم گام بزرگ این‌قدر که در ماهور ایست می‌شود،توقف می‌کنند». 14مرحوم استاد مرتضی حنانه که سال‌های متمادی بر روی دستگاه‌های موسیقی ایرانی کار کرده‌ و از همین دیدگاه بنیادین و ایرانی،توضحیاتی را برای شرح معضلات و پیچیدگی‌های دستگاه‌های موسیقی ایرانی‌ کشف نموده است،جمله‌ی یاد شده از استاد خالقی را(بدون ذکر نام‌ گوینده‌ی آن)به دلیل این‌که از دیدگاه دانش غربی بیان شده است،مورد انتقاد قرار می‌دهد: مگر قدمای ما تئوری موسیقی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) غربی را می‌دانسته‌اند که موسیقی ایرانی را به خوبی درک و اجرا می‌کرده‌اند؟حتی‌ کسانی بین آن‌ها وجود داشتند که دست به‌ تدوین کتب و رسالاتی در این زمینه زده‌اند. سازهای ایرانی بسیار کم‌صدا بوده، شخصیتی کاملا درون‌گرا دارند؛اما سازهای غربی برعکس،بسیار پرسروصدا و دارای شخصیتی برون‌گرا هستند اما برای این‌که بدانیم«حال»در هنر ایرانی و به ویژه‌ موسیقی ایرانی،دقیقا چه نقشی دارد،از افاضات حضرت‌ علامه قطب الدین شیرازی در دره التاج،کمک می‌گیریم: اگر از وجود دائم حق،که باطن و زمان‌ و در ماضی و مستقبل پنهان است،و صورت‌ او را حال نام نهاده‌اند،اثری بر سامع پیدا آید و او را به کلی از خودی و هستی خودش‌ غایب و فانی کند،و به وجود باقی حق حاضر و آگاه گرداند،آن را حال و وقت گویند،و آن‌ همچون برقی باشد که زود گذرد و اثر فهم و علم بازگذارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.