Skip to main content
فهرست مقالات

معنی خیال در هنرهای سنتی و مدرن

نویسنده:

(12 صفحه - از 184 تا 195)

کلید واژه های ماشینی : خیال ،هنر ،عالم خیال ،حسی ،معنی ،صورت‌های ،خیال منفصل ،مدرن ،معنی خیال در هنرهای سنتی ،زیبایی ،صورت‌های خیالی ،تخیل ،عالم خیال منفصل عالم زیبایی ،قوه‌ی خیال ،انسان ،صور خیالی ،یونانیان ،خیال مجرد ،خیال متصل ،اساطیری ،تصویر ،جادویی ،نفس ،طبیعت ،عشق ،ملکوتی ،هنرهای سنتی و مدرن ،عالم محسوس ،ظاهر ،زیبایی محسوس زیبایی صورت‌های

خلاصه ماشینی:

"انسانی را تصور کنید که مصداق فردی‌ ندارد نه حسن و حسین است و نه مریم و هدی؛و از سویی، مصداق کلی انسان نیز نمی‌تواند باشد بلکه صورت برزخی‌ و بینابینی آن است؛یعنی هیئت بشری دارد و از مواجه‌ی‌ قوه مدرکه‌ی خیال با عالم محسوس حاصل شده است. از این نظر،آن‌چه در باب دو وجه خیال و صورت‌های خیالی راجعه به امور محسوس اشاره رفت، به اندیشه‌ی متفایزیکی یونانیان بازمی‌گردد،یونانیان خیال‌ را صرفا در همین قلمرو حسی می‌دیدند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) از این نظر،انسان می‌تواند در عالم خیال خود با قوه‌ی متخیله از صورت‌های حسی هیئت‌های جدید بسازد. این‌ خیالات به‌هیچ‌وجه به آدم حسی و جسمانی تعلق ندارد و حتی به آن معنی صورت‌های ترکیبی متخیله نیز نتواند بود که در مراحلی از حیات تشبیهی اساطیری انسان شکل‌ گرفته و با دوران میتولوژی و سحر و اسطوره و جادو مناسبت دارد. این‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) مفهوم یونانی صورت‌های خیالی جادویی و نفسانی در نظر حکمای دینی و اهل معرفت مسلمان تعبیر به خیال مجرد می‌شود. عز الدین محمود کاشانی در مصباح الهدایه از باب این خیال می‌نویسد:«و آن بود که‌ خواطر نفسانی بر دل غلبه دارد و به غلبه‌ی آن روح از مطالعه عالم غیب محجوب ماند،پس در حال نوم‌[خواب‌] یا واقعه آن خواطر قوی گردد و مخیله‌ی هریک را کسوتی‌ خیالی درپوشد و مشاهده افتد تا صور آن خواطر به عینها بی‌تصرف متخیله و تلبیس او مشاهده و مریی افتد. بنابراین،خیال مجرد قدیم و جدید و خیال حسی یونانی با سه مرتبه‌ی خیال‌ مطلق،خیال منفصل و خیال متصل متفاوت است و این سه‌ به عالم دینی و قدسی ارتباط دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.