Skip to main content
فهرست مقالات

نقش بیننده در سینمای معنوی: نقش خواننده/ بیننده در متن ادبی فیلم

نویسنده:

(10 صفحه - از 202 تا 211)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ،سینما ،بیننده ،نقش بیننده در سینمای معنوی ،خواننده ،متن ،نماهای ،ادبی ،متن ادبی فیلم ،هنری ،سینمای معنوی نقش خواننده ،نقش خواننده ،نقش ،زبان ،فهم ،نقش بیننده در سینمای مذهبی ،سینمای مذهبی ،مؤلفه‌های ،فیلم مذهبی ،دیدن فیلم ،دستور زبان ،مخاطب ،دیدگاه ،معنا ،فرایند ،دستور زبان سینما ،اثر ،زبان تصویر ،کتاب ،میان بیننده و صحنه‌های فیلم

خلاصه ماشینی:

"بدون آن‌که‌ خواسته باشیم به‌طور مفصل وارد جزئیات نقش خواننده‌ در تأویل و تفسیر متن ادبی شویم،ذکر این نکته را ضروری‌ می‌دانیم که از جمله پیش‌فرض‌های این گفتار این است‌ که به فیلم به دیده‌ی یک اثر ادبی/هنری نگریسته شده و ازاین‌رو تمام الزامات و تعین‌هایی که در مورد متن ادبی‌ مصداق می‌یابد،به تعبیری در مورد بیننده‌ی فیلم نیز صادق‌ است زیرا در دیدن فیلم نیز بیننده چونان خواننده‌ای عمل‌ می‌کند که در برابر متن ادبی قرار گرفته و قرار است دست‌ به تجزیه و تحلیل آن بزند. اگر نظریه‌ی دریافت را بپذیریم و اگر قبول کنیم که در این نظریه،فرایند فهم و درک خواننده/بیننده از اثر ادبی/هنری‌ ملاک و معیار بررسی است،آن‌گاه باید بپذیریم که برچسب مذهبی یا معنوی‌ برچسبی الحاقی به متون یا فیلم‌ها نیست‌ که یدک آثار باشد و به تعبیری بر آن‌ها الصاق شده باشد،بلکه این عناوین از سوی ذهن خواننده/بیننده‌ به آثار انتساب می‌یابد در فیلم نیز به سان دیگر ژانرها،سطوح مختلفی در ایجاد تأثیر هنری مشارکت دارند. دانستن این نکته به بیننده کمک می‌کند که‌ حوادث غیر مترقبه و رخدادهای شگفت‌ این نوع ژانر را راحت‌تر باور کند آیرز (iser) (1978)در کتاب کنش خواندن‌ (the act reading) معتقد است در متن(و در این‌جا فیلم)، فاصله‌ها،ناهمواری‌ها و مبهماتی به چشم می‌خورد که‌ فهمنده باید با تجربه‌ها و جهان‌بینی‌هایش آن‌ها را پر کند و آن ناهمواری‌ها را صاف نماید(به نقل از شمیسا،1378)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.