Skip to main content
فهرست مقالات

اثر محیطی

نویسنده:

(4 صفحه - از 224 تا 227)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،اثر محیطی ،اثر ،مخاطب ،شهاب فتوحی ،عناصر ،بیننده ،شکل‌گیری ،اجتماع ،معماری ،مسجد ،موزه‌ی هنرهای معاصر تهران ،شناخت ،غرب ،شکل ،حرکت ،اثر هنری ،شکل‌گیری کامل اثر هنری ،زبان ،هنر غرب ،هنر محیطی ،زبان ارتباط با اثر هنری ،آثار هنرمندان غربی ،ندا رضوی‌پور ،ایران ،زبان‌های هنر معاصر ،مسئله عدم شناخت نسبت ،ارتباط ،قسمت ،مشکل

خلاصه ماشینی:

"با وجود جذابیتی که این اثر به خصوص در شب‌ به واسطه‌ی نورهای استفاده شده در آن برای بیننده داشت، اما چنان‌که باید و شاید ره‌گذران متوجه آن نمی‌شدند و بدون توجه خاصی به سادگی از کنار آن عبور می‌کردند. پس با این اوصاف مشکل فرهنگ و نبود شناخت از کجا نشأت‌ می‌گیرد؟از سوی دیگر،این بحث مطرح می‌شود که روند کنونی باعث نشده است تا مخاطب عام جامعه‌ی ما به درک هنری‌ برسد؛یکی از راه‌های رسیدن به چنین درکی را گذر زمان می‌دانند:گذر زمان و مبدل یک حرکت از مد به جریان. ولی در شرایطی که اکثر عناصر تشکیل‌دهنده‌ی هنرهای بومی‌ ما عناصری کاملا انتراعی هستند،پس چگونه است که ما از ناآشنایی با این زبان صحبت‌ می‌کنیم؟مسلما عناصر و جزئیات این زبان در هنر ما با هنر غرب کاملا متفاوت است،اما در کلیات بدون می‌توان اشتراکاتی را مشاهده کرد:از فرم کلی یک مسجد گرفته تا کاشی‌ها و نقوش تزئینی؛از ترکیب‌بندی یک گلیم تا رنگ و نقش و.. شاید اولین‌باری‌ که این عناصر بومی در هنر ما شکل گرفتند با یک ایده‌ی هنری همراه بودند؛اما زمانی‌ که مثلا وجود یک گنبد و دو منار مبدل به قالب اصلی مسجد می‌شود،دیگر تبدیل به‌ یک فرم شناخته شده و تکراری می‌شود. هنگامی که در جامعه هنوز سطحی‌ترین شناخت‌ نسبت به ساده‌ترین نقوش که بارها در زندگی ما به چشم‌ می‌خورند وجود ندارد،چگونه باید امید به تحولاتی اساسی‌ در این زمینه داشت؟ *** ندا رضوی‌پور:«در روند حرکت هنری ما نیز شاید اگر شرایط آماده بود،می‌توانست چنین اتفاقات و پیشرفت‌هایی حاصل شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.