Skip to main content
فهرست مقالات

کابرد نظریه در نقد

نویسنده:

(6 صفحه - از 80 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : نقد، هنری، نظری، منتقد، نقد هنری، نظریه در نقد، مخاطب، ادبی، زبان، گرایش

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) کاربرد نظریه در نقد فائقه بقراطی نقد هنری نیز مانند زیباشناسی و هنر دوران معاصر در قالب یک تعریف واحد و اثباتی نمی‌گنجد و بیش‌تر گرایش دارد با توصیف ویژگی‌های سلبی،مفهوم‌ نسبی و کارکرد امروزین خود را ترسیم کند. همان طور که هنرمند بر این امر وقوف دارد که کارش شکلی از مهارت در بیان‌ ویژه است و در همین روند،مبانی زیبایی‌شناسی رشته‌اش،شیوه‌های بیان،تکنیک و مواد گوناگون را شناسایی و تجربه می‌کند تا قالب مطلوب را برای عرضه‌ی گفتارش بیابد،منتقد نیز باید بر ابزار کارش چیره شود. ولک توضیح می‌دهد که نمی‌توان این دو مقوله را چه در مفهوم و چه در عمل،کاملا جدا از یکدیگر در نظر آورد؛زیرا معیارها و اصول در نظریه‌ی ادبی براساس نمونه‌های خاص هنری و ادبی به دست آمده‌اند و یافته‌های‌ نظری بار دیگر در عمل جزئی نقد،یعنی بررسی اثر معین،به کار می‌آیند. نظریه‌هایی که در حوزه‌ی نقد هنری جای می‌گیرند، عبارت‌اند از:نظریه‌های زیبایی‌شناسی،نظریه‌های هنر (فلسفه‌ی هنر)،نظریه‌هی تاریخ و جامعه‌شناسی هنر، نظریه‌ی ادبی،زبان‌شناسی،نشانه‌شناسی در شاخه‌های‌ متمایز تخصصی،نظریه‌های نقد و تا حدودی فلسفه،اما انواع نظریه‌های اشاره شده(در یک دوران)با وجود دامنه‌ی‌ موضوعی خاص و متمایز از حوزه‌ی دیگر،در مبانی و اصول دیدگاهشان و نیز تعریف مفاهیمی مانند شعر،ادبیات‌ ،هنر و زیبایی وجه اشتراک بسیار دارند،زیرا درونمایه‌ی‌ آن‌ها از نگرش‌های فکری،فلسفی،فرهنگی و در کل‌ جهان‌نگری‌های متداول در همان دوره سرچشمه می‌گیرد. نکته‌ی دیگر در نقد امروز این است که ایرادی برمنتقد وارد نیست اگر التقاطی از نگره‌ها،فرضیه‌ها و معیارها در روش ویژه خود گردآورد و یا در اساس در برابر آثاری با سبک و شیوه‌ی‌ متفاوت،مثلا یک اثر انتزاعی و یک اثر فیگوراتیو واقع‌گرا، با دو گروه معیار متفاوت بنگرد و بنویسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.