Skip to main content
فهرست مقالات

نشانه شناسی در واپسین حلقه های نمادگرایی روسیه

نویسنده:

(10 صفحه - از 152 تا 161)

کلید واژه های ماشینی : نماد، نمادگرایان، نشانه‌ای، روسیه، روسی، نمادگرایی روس، نشانه‌شناسی، هنر، حلقه‌های نمادگرایی روسیه، ایوانوف، ادبی، تقابل، اندیشه‌ی، مرژکوفسکی، نشانه‌شناسی دروایسین حلقه‌های نمادگرایی روسیه، نشانه‌شناسی روسی، ویژگی‌های اندیشه‌ی ایوانوف و مرژکوفسکی، نشانه‌شناسی روسیه، مکتب، بلی، محافل نمادگرا، محافل نمادگرای روسی، شعر، دینی، ایوانوف میان نماد، تاریخ، شخصیت‌های، مکان، تصویر، حوزه‌ی نشانه‌شناسی

خلاصه ماشینی: "این جریان را در دو شاخه‌ی متمایز باید پی‌گرفت که‌ یکی مکتب نقادان ادبی نمادگرا است که با عنوان‌ سمبولیست‌های روسی شناخته شده‌اند و دیگر مکتبی از فیلسوفانی مانند یوگنی تروبتسکوی‌3و سرگی بولگاکف‌4 که در تاریخ فلسفه‌ی روسیه با عنوان«ایدآلیست»مطرح‌ بوده‌اند. آفسیانیکو کولیکوفسکی افزون بر مباحث نظری‌ خود در اثر یاد شده،در عمل نیز این مبانی را به کار بسته و مطالعات بیش‌تری متکی بر رویکرد روان‌شناختی در زمینه‌ی آثار پوشکین،گوگول،لرمانتوف،تولستوی، چخوف و دیگر ادیبان روسیه انجام داده است. ب)نمادگرایان با رویکرد رازگرا در بحث از نمادگرایان رازگرا،به خصوص باید دو فرد شاخص آن‌ها،یعنی دمیتری مرژکوفسکی و ویاچسلا و ایوانوف را مورد توجه قرار داد که با وجود داشتن تفاوت‌ هایی در اندیشه‌نتهای فلسفی و دینی،چگونگی برخوردشان با نشانه‌ها نزدیکی بسیار داشته است. بلی دیدگاه عام خود را درباره‌ی شکل‌ها(فرم‌ها)ی‌ کلی هنر برپایه‌ی تعریفش از مکان استوار کرده است؛ تعریفی که اکنون در حیطه‌ی شکل هنری،به فهم عمومی‌ ما از معنای مکان و زمان نیز نزدیک شده است. شبیه آن‌چه در کتاب دوره‌ی زبان‌شناسی عمومی‌ سوسور دیده می‌شود(سوسور 1916)،بلی نیز در کتاب خود با عنوان نمادگرایی اشاره دارد که نماد باید در قالب یک‌ علم مورد مطالعه قرار گیرد و هنوز علمی پدید نیامده است‌ که بتواند به نحو باکفایتی این مهم را برعهده گیرد. علمی را که پیرس با استفاده از ریشه‌ی یونانی سمیون‌59 «سیمیوتیکس»60خوانده و سوسور از همان ریشه آن را «سمیولوژی»61نام نهاده،بلی«امبلماتیکا»62نامیده و عنوان‌ کتابی از خود قرار داده است‌63او این واژه را از ریشه‌ی‌ یونانی«امبلما»64گرفته که رساننده‌ی معنای کنایه،تمثیل و معانی فنی‌تری چون فیگور،نماد و حتی نشانه‌های‌ هرالدیک‌65است و از جامعیتی نسبی برای رساندن معنای‌ نشانه‌ی موردنظر در نشانه‌شناسی نوین برخوردار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.