Skip to main content
فهرست مقالات

به سوی مطالعه ی زبان معنا شناختی تصویر

نویسنده:

(6 صفحه - از 162 تا 167)

کلید واژه های ماشینی : به‌سوی مطالعه‌ی زبان معنا شناختی، تصویر، مطالعه‌ی زبان معنا شناختی تصویر، گفتمان، عکس، بیننده، واسطه‌ی، فرآیند، زیبایی‌شناختی، تصویر به‌سوی معنای حضور

خلاصه ماشینی: "اگر به تصویر به عنوان یک جریان مستقل‌ معنایی نگاه کنیم،آن وقت باید این نکته را بپذیریم که تصویر به خودی خود هدف‌مند است و این هدف از شرایط تولیدی‌ خاصی که بر آن حاکم است،پیروی می‌کند. در واقع، نگرانی ما در مورد تصویر به عنوان معناشناس این است که‌ باتوجه به این‌که نشانه‌های معنایی توان تولید معنا به‌طور مستقل را در چارچوب خاص خود دارند،چگونه می‌توانیم‌ شرایط مطالعه‌ی زبان. این‌ دو وجه متضاد در مورد تصویر،به قول فلوش،3ما را با دو ویژگی مهم آن روبه‌رو می‌سازد:یکی این‌که تصویر هوشمند است زیرا گواهی می‌دهد،نسدی است،لحظه‌ها را ثبت می‌کند و می‌تواند بایگانی فنی را در مورد موضوعی‌ خاص بنا کند؛دیگر این‌که تصویر دارای احساس و احساس‌برانگیز است؛یعنی بیننده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد وقادر به تغییر شرایط حسی. اگر این چهار دیدگاه نشانه معناشناختی حاکم بر تصویر را براساس مربع‌ معناشناختی گرمس‌4مورد مطالعه قرار دهیم،رابطه‌ی‌ معنایی زیر به دست می‌آید: (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که می‌دانیم،براساس منطق حاکم بر مربع‌ معناشناختی،این مربع که از چهار قطب تشکیل شده است، تبیین‌کننده‌ی دو نوع حرکت ممکنم است:یکی،حرکتی‌ که از دیدگاه حرفه‌ای به دیدگاه غیرحرفه‌ای طی مسیر می‌کند و سپس دستیابی به دیدگاه زیبایی‌شناختی را که در تقابل با دیدگاه حرفه‌ای قرار دارد،میسر می‌سازد. مجموعه‌ی این عناصر گریزساز و گریزپذیر،نظام‌ ارزشی خاصی را بر تصویر حاکم می‌سازد که حکایت از سیال بودن آن دارد و همین سیال‌پذیری است کهم در شکل‌گیری نظام زیبایی‌شناختی و کارکرد اسطوره‌ای‌ تصویر به عنوان نظامی در استمرار شرکت می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.