Skip to main content
فهرست مقالات

بینا متنیت: پیشینه و پسینه ی نقد بینامتنی

نویسنده:

(14 صفحه - از 172 تا 185)

کلید واژه های ماشینی : بینامتنی، متن، بینامتنیت، فیلم، قرآن، بافت، سینما، تلمیح، ارجاع، ادبی

خلاصه ماشینی:

"جلال الدین سیوطی(849911 ق)در الاتقان فی‌ علوم القرآن(1974)،به مشخصه‌ی دیگر از سبک قرآنی‌ باعنوان«اقتساس»(یعنی مقابله به مثل)اشاره می‌کند که‌ نشانگر مناسبات متنی میان اجزای قرآن است(به نقل از عبد الحلیم 327:138)اودر این کتاب در فصل 78(نوع)، چنین می‌آورد: علما گفته‌اند هرکس که قصد تفسیر کتاب‌ عزیز را داشته باشد،اول آن را از خود[قرآن‌] بطلبد که هرچه در جایی مبهم باشد،در جای دیگر روشن است،و هرچه در جایی مختصر باشد،در جای دیگر بسط یافته است. 810)سرقت‌های ادبی را به 10 نوع تقسیم می‌کند:1) نسخ،انتحال یا مصالته که شاعرن بدون تغییر لفظ یا معنی، شعر شاعر دیگری را به خودش نسبت می‌دهد؛2)مسخ یا اغاره که شاعر معنی را حفظ می‌کند و تنها جای بعضی از واژه‌های شاعر معنی را حفظ می‌کند و تنها جای بعضی از واژه‌های شعر را تغییر می‌دهد؛3)المام کمه شاعر مضمون‌ شعر شاعری دیگر را می‌گیرد و در قالب عبارتی دیگر بیان‌ می‌کند؛4)نقل که شاعر لفظ یا مضمون شاعر دیگری را در موضوعی دیگر به کار می‌گیرد؛5)سلخ که شاعر لفظ و معنی شاعر دیگری را با تغییر ترکیب واژه‌ها،به گونه‌ای‌ دیگر عرضه می‌دارد؛6)عقد یعنی منظوم کردن نثر یک‌ نویسنده؛7)حل که برعکس عقد،منثور کردن نظم یک‌ شاعر است؛8)ترجمه که عبارت است از استفاده از بیان‌ ترجمه ی گفته‌ای به زبان دیگر؛9)توارد که دیگر سرقت‌ ادبی به شمار نمی‌رود و عبارت است از استفاده از یک معنی‌ یکسان توسط دو یا چند نفر با الفاظی مشابه اما بدون آگاهی‌ از یکدیگر و به شکلی مستقل؛و10)از خویش دزدی که در نقد اروپایی،به استفاده از معنای ابداعی به گونه‌های‌ مختلف در اشعار مختلف یک شاعر گفته می‌شود همان‌گونه که هویدا است،در هر دو مورد تلمیح و سرقت‌های ادبی،به نوعی به متن،گفته،رخداد یا شخصی‌ اشاره می‌شود و این همان تعبیر امروزی بینامتنیت و ارجاعات بینامتنی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.