Skip to main content
فهرست مقالات

جستارهایی در باب فرهنگ و هنر: قرآن به منزله ی اثری ادبی

مترجم:

نویسنده:

(17 صفحه - از 221 تا 237)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،موسی ،ادبی ،خدا ،تصویر ،داستان ،گفت‌وگو ،نور ،مصر ،خداوند ،مضمون ،قوم ،حضرت محمد ( ص ) ،گفت‌وگوی میان موسی و فرعون ،حضرت ابراهیم ( ع ) ،واژه ،مترجم ،ی اثری ادبی ،کشتی ،سخن ،ذهن ،مطالعه‌ی ادبی قرآن ،ابراهیم ( ع ) ،حضرت موسی ( ع ) ،کلمه ،مطالعه‌ی ،منزله‌ی اثر ادبی ،داستان حضرت ابراهیم ،کتاب مقدس ،مطالعه‌ی ادبی نظام‌مند قرآن

خلاصه ماشینی:

"با این‌ کار،فرعون نه تنها تلویحا می‌گوید که بنی اسرائیل برایش اهمیتی ندارد(مجازا ارزش صحبت کردن ندارند)بلکه درصدد است از یک سو با یادآوری‌ نعمت‌هایی که خانواده‌ی سلطنتی درگذشته در حق او روا داشته و از دیگر (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) سو با یادآوری قتلی که موسی مرتکب شده است،وی را در جمع خانواده‌ی خود بپذیرد(رک با سوره‌ی طه،آیه‌ی‌ 40؛سوره‌ی قصص آیات 15،19،33). این آیه تکرار آیه‌ی 24 نیست، زیرا اگر فرعون خود را تجسم خدای خورشید می‌دانست، پس مضمون آیه این بود که خاور،محل طلوع خورشید،و باختر،محل غروب خورشید،هر دو تحت فرمانروایی خدا قرار دارد و ازاین‌رو خداوند آفریدگار فرعون نیز محسوب‌ می‌شود و از این لحاظ فرعون با دیگر انسان‌ها هیچ فرقی‌ ندارد. درخصوص این پرسش که چه کسی وحی‌ها را در قالب قرآنی که در دسترس ما قرار دارد تدوین و دسته‌بندی کرده است،اکثر علمای‌ مسلمان اعتقاد دارند که حضرت محمد(ص)اگر سوره‌ها را به ترتیبی‌ که قرار دارند مرتب نکرده باشند،حد اقل آیات و یک سوره را مرتب و مدون کرده است،بااین حساب این پرسش پیش می‌آید که آیا سوره‌ها دارای وحدت و انسجام هستند؟عمده‌ی علمای مسلمان وحدت و انسجام سوره‌ها را قبول ندارند،زیرا اولا،قرآن نظم و نسق گاه شمارانه‌ ندارد و در حقیقت،گاه به نظر می‌آید اهمیتی به این نظم و نسق نمی‌دهد؛ در ثانی،درحالی‌که برخی از سوره‌های قرآن بسیار خوش‌ساخت‌اند، دیگر سوره‌ها اصلا بدون ساختارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.