Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه ی ادبی نیما درباره ی هارمونی شعر فارسی

نویسنده:

(8 صفحه - از 238 تا 245)

کلید واژه های ماشینی : شعر، نیما، هارمونی، موسیقی، ی هارمونی شعر فارسی، وزن، قافیه، نیما واضع هارمونی شعر فارسی، آرمونی، مصراع

خلاصه ماشینی:

"2 او در ادامه‌ی همین مطلب روشن می‌کند که چگونه‌ معانی و احساسات شاعر در التزام وزن‌های یکنواخت و، به قول نیما،قافیه‌های فلج‌کننده‌ای که به مناسبت معنی، موزیک پیدا نمی‌کنند،فدا می‌شود و شاعر نمی‌تواند هارمونی لازم را در بیان خود ایجاد کند: شعرای قدیم،اگر چنان‌چه آثار شعری آن‌ها از نقطه‌نظر وزن و ارتباط آن با احساسات و حالات مختلف تجزیه و تطبیق شود، به طوری که دیدیم،آزادی حرف زدن را به‌ قواعد نقلی (traditional) فروخته بودند. ریخت کار من،که مردم در خصوص آن اظهار نگرانی می‌کنند و گمان‌ می‌برند عین ساختن یک قطعه موسیقی‌ است،از نظر روش کار به سه رکن اساسی‌ تکیه دارد: 1-کمیت مصراع‌ها که وزن را از حیث‌ مایه‌ی اصلی و کیفیت تونیک و روتونیک آن‌ می‌شناساند؛ 2-اندازه‌ی کشش مصراع‌ها(که هر یک از یک یا چند کلمه تشکیل یافته‌اند و مکمل رکن اول‌اند و آرمنی لازم را،در واقع‌ وزن مطلوب مجموع شعر را،می‌سازد)؛ 3-استقلال مصراع‌ها به توسط پایان‌بندی آن‌ها که عملیات ارکان را ضمانت می‌کند و اگر این نباشد شعر از حیث‌ وزن،یک بحر طوی لاست؛نظیر قطعاتی که‌ در سال‌های اخیر بعضی از جوانان حساس‌ و با ذوق به رویه‌ی کار من می‌سازند. هارموین و رابطه‌ی آن با شکل ذهنی و ظاهری شعر دکتر براهنی در کتاب طلا در مس،آرمونی موردنظر نیما را در ارتباط با«شکل ذهنی»و«شکل ظاهری»،که‌ اصطلاحات خو او است،بیان کرده و مقصود شاعر را، به ویژه در مقام واضع این آرمونی،از دیدگاه خود شرح داده‌ است: و از تمام اصرارهایی که نیما می‌کند و نسخه‌ها و راهنمایی‌هایی که می‌دهد به یک نتیجه‌ می‌رسیم و آن این‌که او می‌خواهد شکل‌ ذهنی شصعر،شکل ظاهری آن را ایجاد کند؛ طرز حرکت تصاویر و احساس‌ها و اشیا،مسیر حرکت شلک ظاهری را تعیین نماید و به‌ دنبال خو ببرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.