Skip to main content
فهرست مقالات

ادبیات و هنرهای بصری

نویسنده:

مترجم:

(12 صفحه - از 246 تا 257)

کلید واژه های ماشینی : هنرها ،نقاشی ،تصویر ،شعر ،رنسانس ،ادبیات و هنرهای بصری ،بلاغی ،ذهن ،هنرهای بصری و هنرهای کلامی ،رسانه ،مخاطب ،هنرهای کلامی و هنرهای بصری ،واژه‌ها ،اثر ،کلامی ،خطیب ،متن ،داستان ،هنر شعر ،میان هنرهای بصری ،کتاب ،زمان ،آثار نقاشی رنسانس ،تأثیر ،اثر هنری ،کار ،نقاشی واژه‌ای توجه ،هنرهای رنسانس ،نتیجه‌ی الگوی بلاغی نقاشی ،میان ادبیات و هنرهای بصری

خلاصه ماشینی:

"لازم‌ است در همین ابتدا متذکر شویم که رابطه‌ی میان هنرهای بصری و هنرهای کلامی در بخش اعظم تاریخ هنر دغدغه‌ی فراگیر «ارتباط»بوده است؛یعنی با فراهم آوردن مجموعه‌ای از قواعد بیان آرا و ایماژها که مبتنی بر[تفاهم‌]اجتماعی‌اند،می‌توان گامی به‌ پیش‌نهاد و اظهار کرد که بخش عمده‌ی فعالیت‌های مشترک هنرها را می‌توان تحت عنوان«روایت»،قصه‌گویی،آن هم سرراست، جمع‌بندی کرد. هوراس معتقد است برای شعرها داشتن زیبایی‌ کافی نیست،بلکه باید حاوی پرتوی دل‌انگیز باشند تا بتوانند ذهن مخاطسب را به مسیر مطلوب راهنمایی کنند(2،100-99؛ ترجمه 358:1977)این نگرش آموزشی در باب هنرها،که‌ با مفروضات مدرن بسیار تفاوت دارد،قابل درک‌تر خواهد بود اگر در چارچوب جامعه‌ای نگریسته شود که هنوز در کارهایش غالبا شفاهی است و دانش مایملکی اجتماعی‌ محسوب می‌شود که باید نسل به نسل تداوم یابد. هنرمند انتزاعی قواعدی که‌ بخش اعظم هنر غرب از رنسانس‌ به این سو را تشکیل می‌داد،نقب‌ می‌زند؛به تعبیری،این عمل‌ شمایل‌شکنی در مسیرش برای‌ رهاسازی روح نقاشی،این هنر را از بیان کلامی دور می‌سازد و به‌ موسیقی نزدیک می‌کند رایج‌ترین چنین متونی تأملات بر مسیح است‌ که امروزه به جووانی دی‌سان جیمیگنانو منتسب است‌ و اشعار متعددی بر مبنایش سروده شده و اقتباس‌های‌ عامیانه‌ی زیادی از آن صورت گرفته است. امروزه،آماده‌ایم کمه ترکیبی‌ موسیقایی را فقط به خاطر خودش و بدون جست‌وجو برای معنای‌ محتملش بپذیریم‌ خلاصه این‌که با فرض این‌که آلبرتی‌ نماینده‌ی بحث‌های اوایل رنسانس درباره‌ی‌ خواهرخواندگی هنرها است،شاهد بودیم که او به دو وجه اساسی توجه می‌کند:در ابتدا،الگوی بلاغی با تمام تمهیداتش برای مفهومی ساختن فرایند هنری و سپس توجه‌ای که وی به پیش‌فرضمان از نقاشی به‌ عنوان امری خیالی و فروتر از واقعیت الگو مبذول‌ می‌دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.