Skip to main content
فهرست مقالات

ابزار جدید در هنر اواخر سده ی بیستم، دنیای مجازی و وانموده ها در هنر پسامدرن

نویسنده:

(16 صفحه - از 124 تا 139)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هنر پسامدرن، مدرنیسم، مجازی، دنیای مجازی در هنر پسامدرن، واسازی، تصویر، دنیای مجازی، وانموده‌ها در هنر پسامدرن، وانموده‌ها

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) ابزار جدید در هنر اواخر سده‌ی بیستم‌ دنیای مجازی و وانموده‌ها در هنر پسامدرن New Media in the Late 20th Century Arts: Virtual World and Simulacra in Postmodern Art @زهرا قائدی حیدری هنر پسامدرن ریشه در گرایش‌هایی دارد که از آغاز در مدرنیسم هنری پدید آمد و مدرنیسم نیز جریانی هنری فرهنگی بود که هدف را نقد کاستی‌های مدرنیته قرار داده بود،هرچند خود بر پایه‌های‌ مدرنیته شکل گرفته بود. شاید بتوان‌ گفت در هنر پسامدرن دوران غول‌ها به‌ سرآمده و نخبه‌گرایی طرد شده است‌ که ما ریشه‌های آن را در آثار هنرمندان‌ پاس(اندی وارهول)و اکسپرسیونیسم‌ انتزاعی(ویلیام دکونیگ)شاهدیم، وقتی که این دو با تکثیر تصویر مریلین‌ مونرو آن را از جایگاه قدرتمند دیرینش‌ به زیر آوردند؛یعنی حاکمیت نظریه‌ی‌ نسبیت در هنر. »53 یوزف بویز با آثاری چون زوایای چرب و صندلی چرب،چگونه تصاویر را برای خرگوش مرده‌ شرح دهیم،سلستیک،کایوت و ایستگاه تراموا در پی‌ خلق فضای نامتعارفی است که در پی شکافی عمیق‌ از آرمان‌های خلاق پدید آمده بود و بعدها همین‌ فضاهای غریب بود که در تلفیق با فرهنگ دیجیتالی و نظام وانموده‌ها،منجر به خلق فضاهای مجازی و عالم‌ سایه‌ها در هنر پسامدرن گردید. سوژه‌ی پسامدرن هرگز مانند سوژه‌ی‌ تقدیس‌شده‌ی دکارتی در مدرنیته مورد توجه نیست، زیرا این سوژه در پی اشباع‌شدگی میل به ابژه شدن پیدا می‌کند؛یعنی همان مرگ مؤلف که ما آن را د رهنر دیجیتالی به وضوح نظاره‌گریم و تنها چیزی که‌ حضوری جدی ندارد هنرمند یا مؤلف اثر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.