Skip to main content
فهرست مقالات

جستارها: ماهیت موسیقی ایران

نویسنده:

(13 صفحه - از 157 تا 169)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسیقی ایران، ماهیت موسیقی ایرانی، ردیف، گوشه‌ی، آواز، عرفانی، موسیقی‌دانان، سماع، موسیقی ردیفی و دستگاهی ایران

خلاصه ماشینی:

"عبد القادر مراغه‌ای نیز موسیقی‌دان را(که با عنوان مباشر این فن از وی یاد می‌کند)در حد یک‌ عارف یا دست‌کم یک سالک،مورد شناسایی قرار می‌دهد: «کسی‌که مباشر این فن باشد،باید که امین و متعهد و محرم و صالح و متحمل و خوش‌خوی و متواضع و مسکین و خیرخواه مردم و منبسط و مزاج‌گیر و راست‌قول باشد،اما نمام و بدخواه و بدخوی نباشد و جنگ‌جوی و تندگوی و هزال و حریص و طامع و منصب‌جوی و متکبر و مدمغ و حسود و حقود نباشد و به غایت معتقد خواندن و گفتن‌ و نواختن خود نباشد و به هر مجلسی که رود توکل بر کرم حق سبحانه و تعالی کند و اگر بدو انعامی نکنند تندمزاج نشود و اگر انعام کنند و کم باشد دعای خیر کند و منت‌دار شود و اگر نکنند در غیبت و حضور به‌ هیچ نوع شکایت نکند و اگر در مجالس،مردم بدو التفات نکنند،متغیر نشود و اگر در آن حالت که او تلحین می‌کند،مردم با یکدیگر سخن گویند بی‌مزه‌ نشود بلکه آهسته‌تر گوید تا اهل مجلس سخن یکدیگر را بشنوند و خود جهد کند که سخنان سری مردم را اصغا13نکند؛اولی آنک نشنود و نگوید. و از راه معنی،آن یک نصیحت خلاصه‌ی نصایح‌ و مواعظ است،به جهت آن‌که مرد در هر جایی که‌ هست،می‌باید که از آن حال در گذرد و پیش‌تر آید و خویشتن را مستوجب رحمت و مغفرت گرداند،چنان‌ که گفته‌اند:بیت: «ای تن،تو ز حرص،و آز،در تاب مباش پیوسته‌ روان،چون تیر پرتاب مباش‌ در رفتن این راه،که داری در پیش ماننده‌ی‌ شاگر رسن تاب مباش»20 ماهیت موسیقی ایرانی آن‌چنان در بعد روحانی‌ و معنوی خود ادغام شده است که می‌توان همراه و هم‌صدا و هم‌راءی با عبد القادر مراغه‌ای،آن را به طور مطلق،در شمار جواهر روحانی دانست؛بنابراین‌ به مصداق این حکایت(که برگرفته از همان حکمت‌ معنوی کمال‌یافته‌ای است که موسیقی ایرانی نیز از آن‌ نشأت گرفته است)،جز این‌که موسیقی‌دان ایرانی را در عین حال یک«عارف»بدانیم،هیچ راه دیگری برای‌ ما باقی نمی‌ماند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.