Skip to main content
فهرست مقالات

هنر دینی: راه و رسم های پژوهش های هنر اسلامی

نویسنده:

(11 صفحه - از 181 تا 191)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هنر اسلامی، مدرنیته، مدرن، تمدن، غربی، گذشت، تجدد، راه‌ورسم‌های پژوهش‌های هنر اسلامی، عرفانی، پژوهش‌های، تاریخ هنر اسلامی، تاریخ، گذر، حقیقت، تفکر، جهان، هنر غربی، مطالعه‌ی صوری تاریخی، مطالعه‌ی، آثار هنری جهان اسلام، ایرانی، هنر مدرن، حکمت، تمدن غربی، میراث گذشتگان، هانری کربن، هنر دینی راه‌ورسم‌های پژوهش‌های هنر، هنر اسلامی و ایرانی، انسان

خلاصه ماشینی: "از آن‌جا که این‌گوه راه‌ورسم‌های مطالعه نمی‌توانست از ماده و صورت هنری و بعضا هنرمندان و مخاطبان،یعنی همان علل چهارگانه‌ی محاکات هنر ارسطویی فراتر رود،اما حقیقت آن است‌ که این علل که تحت دایره‌ی هنر غربی کلاسیک و عناصر مادی و صوری آن قرار می‌گیرد، هنر اسلامی را به فرم و محتوای محدود اصول مطالعات تطبیقی و زیبایی‌شناسانه تحویل و تقلیل می‌دهد؛د رحالی که هنر اسلامی از نظر معرفت‌شناسی آن و نیز پرسش از مبادی اعلی و اعیان ثابته و معانی اشراقی و عرفانی که عالی‌ترین تجلیات هنر اسلامی پس از مراحل تقلیدی‌ و طبیعت‌انگارانه‌ی آن(از جمله هنر غیر اسلامی و یونانی)ظهور و بروز کرده است،در طوری‌ ورای طور زیبایی‌شناسی صوری بومگارتنی و کانتی و حتی تحلیل تاریخی هگل یا شرق‌شناسی‌ کلاسیک غربی است. هنر اسلامی‌ چیست؟آیا همان میراث گذشتگان است که به ما رسیده و به دو روش و راه‌ورسم«صوری»و«معنوی» به مطالعه‌ی مرده‌ریگ آثار آن می‌پردازیم؟آیا هنر اسلامی مانند هر هنر اصیل،چونان یک انکشاف برای‌ انسان عصر اسلامی گذشته به ظهور آمده و هزاران‌ صورت خیالی را در آینده‌ی فکر و ذهن و فهم و عقل و قلب هنرمندان به نحو کشف مخیل نقش زده است؟ اما چرا اکنون هنر اسلامی چونان هنر عصر حاضر تلقی نمی‌شود و از نظر جامعه‌شناسان‌ پوزیتیویست و فیلسوفان هگلی‌مذهب تعلق به گذشته‌ دارد و در عمل نیز مشاهده می‌کنیم از هنر و هنرمندی‌ که به شیوه‌ی قدما به تجربه‌ی هنر و ابداع آثار هنری‌ می‌پردازد به عنوان هنرمند و نگارگر سنتی و سنت‌گرا که تعلق به گذشته‌ی ایران دارد و قدیمی است و کهنه‌ چونان عتیقه‌های توریستی و یادمان‌های عهد کهن‌ تعبیر می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.