Skip to main content
فهرست مقالات

سینما در حوزه ی معارف دینی

نویسنده:

(8 صفحه - از 116 تا 123)

کلید واژه های ماشینی : دینی، سینمای دینی، هنر، معارف دینی، اخلاق، فیلم، فقه، سینمای نفاق، عرفان، تماشاگر

خلاصه ماشینی: "بلافاصله این سؤال پیش می‌آید که اگر بنا باشد به‌ جای«سینمای دینی»،«سینماگر متدین»را شاخص بدانیم، چه کسی متدین است:1-آیا متدین کسی است که به ظواهر دین آراسته است؟2-آیا کسی که به احکام دینی عمل‌ می‌کند،متدین است؟3-آیا کسی که صرفا اقرار به تدین‌ می‌کند،متدین است؟4-یا کسی که قلبا و عمیقا باور دینی‌ دارد،متدین است؟هر کدام از این‌ها در چه درجه‌ای از معرفت و شعور دینی قرار دارند؟معیار تشخیص این مراتب‌ چیست؟اگر همه‌ی این‌ها را فیلم‌ساز متدین بدانیم،آیا حاصل کارشان یک نوع سینما با یک جور تاثیرگذاری(به‌ درجات متفاوت)خواهد بود؟آیا ممکن نیست فیلم‌سازی‌ به ظاهر متدین باشد،اما حاصل کارش ضد دینی و تاثیرگذاری‌اش ایجاد دافعه‌ی دینداری بکند؟اگر این‌ احتمال را بپذیریم که ممکن است یک فرد متدین فیلمی‌ ضد دینی بسازد،پس به این نتیجه می‌رسیم که باید در خصوصیت«سینمای دینی»کنکاش کنیم نه در خصوصیت‌ «سینماگر متدین»،چون در هر صورت در میان مدعیان دین‌ هم باب بحث نگاه دینی و نگاه غیر دینی مفتوح است. پس تکلیف چیست؟با این همه اقوال‌ گوناگون بالاخره سینمای دینی را در کجا و بر اساس چه‌ معیاری ارزیابی کنیم؟و اگر بخواهیم با زبان معارف دینی‌ در مورد هنر و سینما سخن بگوییم،کدام زبان و کدام‌ حوزه‌ی معرفتی را باید برگزینیم؟ می‌دانیم که معارف دینی مانند همه‌ی معارف بشری‌ دارای مراتبی است و هر کدام از معرفت‌ها برای لایه‌ای از شناخت هستی و سطحی از توانایی انسان کاربرد دارد. یعنی باارزش‌ترین نوع سینمای دینی-از آن‌ جهت که سینمای هنری است-شباهتی دارد به علم حضوری از هستی و تنه می‌زند حالا با ابزار سینما سعی می‌کند تماشاگر را نیز به حضور در آن عالم بکشاند و اگر توفیق داشت و تاثیرگذار بود،صرف‌نظر از مسائل دیگرش،این تاثیرات است که‌ باید مورد قضاوت معرفت مناسبی از دین قرار گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.