Skip to main content
فهرست مقالات

سستی بنیان های نظری سینمای دینی

نویسنده:

(12 صفحه - از 124 تا 135)

کلید واژه های ماشینی : دینی، سینمای دینی، فیلم، نماد، روایت، هنر، قصه، اسلامی، یوسف، داستان

خلاصه ماشینی: "آیا چنین چیزی برای مسلمانان غیر از شرک است؟حتی اگر جواب دهیم که مفهومی جهانی به نام(به تصویر صفحه مراجعه شود) سینمای دینی در واقع اجتماع سینماهای ادیان مختلف است نیز باز به ابتدای صحبتمان باز خواهیم گشت؛یعنی اگر بگوییم‌ سینمای دینی حاصل دیالتیکی سینمای اسلامی،مسیحی،یهودی و غیره است،باز هم باید به مسائل مطرح شده در ابتدای بحث‌ پاسخ گوییم؛یعنی بکوشیم آن‌چه صرفا سینمای اسلامی و نه سینمای دینی است را تبیین کنیم. جدا از این مسائل،به‌نظر می‌رسد تفاوت عمده‌ی طرح این بحث در غرب و در مملکت ما در آن است(به تصویر صفحه مراجعه شود) که در آن‌سو این مباحث به شکل خوانش‌های کشفی مطرح‌ می‌شود،ولی در این‌جا به صورت بخش‌نامه‌ای؛در آن‌سو، برای ایجاد سینمای دینی بخش‌نامه نمی‌دهند و دفترچه‌ درست نمی‌کنند،بلکه در پی کشف آن چیزهایی هستند که به نظرشان تجلی امر قدسی(از نظر دین آن‌ها)در اثر است و اتفاقا آن‌ها را در آثاری می‌یابند که در ظاهر ربطی به‌ این مسائل ندارد. مؤلفه‌ی‌ معنوی‌سازی آن اثر در ساختمان روایت وجود دارد یا در نقش مایه‌های درونمایه‌ای آن؟آیا صرف روایتی مربوط به‌ اولیا و انبیا اثری را دینی می‌سازد؟آخرین وسوسه‌ی مسیح‌ اثری دینی و معنوی است؟اگر آن‌چه را تجلی امر قدسی در اثر هنری می‌نامیم،اثری را دینی و معنوی می‌سازد،ممکن‌ است این تجلی در فیلمی سخیف هم رخ دهد؟عمده‌ی‌ آن‌چه نقش مایه‌های دینی می‌نامیم،در اسطوره‌های کهن‌ نیز وجود دارند؛آیا این مسئله نافی آن چیزی است که‌ دینی بودن اثر می‌نامیم؟آیا وجود عنصری که در گفتمانی‌ دینی،مثلا اسلام،معنوی محسوب می‌شود ولی مخالف‌ گفتمان دین دیگری است،ناقص معنوی بودن اثر هنری‌ است یا خیر؟آیا در نهایت،خلق چنین تعابیری،تمهیدی‌ نیست برای دخالت ایدئولوژیک در جریانات فرهنگی و هنری؟اگر بحث درباره‌ی سینمای معنوی است،این مسئله‌ مطرح می‌شود که مگر هنر غیر معنوی هم داریم؟مگر انسان‌ بدون مسائل معنوی وجود دارد؟ یادداشت‌ها (1)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.