خلاصه ماشینی:
"در اسطورهی غار،به دشواری بررسی تصاویر سینمایی نیز اشاره شده است:«زندانی تنها زمانی آزاد میشود و قدم به میان روشنایی روز میگذارد که«مجبور به این کار باشد»:«وقتی بند از پای یکی از آنها برمیدارند و مجبورش میکنند بایستد،سر بچرخاند،به راه بیفتد و به سوی نور نگاه کند،زندانی رها شده از این اعمال رنج بسیار میکشد و نور آنقدر چشمش را میزند که نمیتواند اشیائی را که تا آن زمان تنها سایهشان را دیده تشخیص دهد».
6به علاوه،فیلمهای سینمایی شخصیتها را در موقعیتها و مخمصههایی نشان میدهند که غالبا شباهت زیادی به زندگی خود ما دارند و آنگونه مسائل اجتماعی را پیش چشم ما میآورند که به هیچ شکل دیگری نمیتوان آنها را با این قدرت و تاثیر نشان داد.
مذهب در مقام یک نهاد فرهنگی باید کار فرهنگی کند،به برنامهریزی اجتماعی افراد کمک کند و راههای مناسب را برای بررسی گاندی،1982 (به تصویر صفحه مراجعه شود) زندگی افراد و جامعهی مذهبی و دیگران نشان دهد.
(31)-ر ک: (به تصویر صفحه مراجعه شود) قاین مقالهی ژاکلین بوبو(«خوانش متن:زن سیاهپوست در مقام مخاطب»)کاوشی است در باب«واکنش بسیار مطلوب زنان سیاهپوست»به فیلم رنگ ارغوانی اسپلیبرگ،به رغم«خنثیسازی» زنان سیاهپوست رمان آلیس واکر،در سینمای سیاهپوستان آمریکا: (به تصویر صفحه مراجعه شود) (32)-(به تصویر صفحه مراجعه شود) (33)-من کلا با تعریف کلیفورد گیرنز از فرهنگ در کتاب تفسیر فرهنگها موافقم: (به تصویر صفحه مراجعه شود) او میگوید:فرهنگ«الگوی معانی موجود در نمادهاست که با تاریخ انتقال مییابد،نظامی از مفاهیم ارثی که به شکل نمادین بیان میشود و انسانها به واسطهی آن با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و دانش و دیدگاههای خود دربارهی زندگی را ارتقا میدهند»(89)."