Skip to main content
فهرست مقالات

هنر اسلامی

نویسنده:

(9 صفحه - از 223 تا 231)

کلید واژه های ماشینی : هنر، اسلامی، هنر اسلامی، نور، نقاشی، آفرینش، دین، عرفان، خط، فرهنگ، نماد، مفاهیم عناصر ترکیب‌گر اثر هنری، مفهوم، اثر هنری، رنگ، زیبایی، نقطه نور، هنر نقاشی ایران اسلامی، حرکت، خداوند، اندیشه، عربی، ترکیب، عناصر، ملت‌های، جهان، تجسمی، فرهنگ اسلامی، آفرینش جهان، هنر جهان اسلام

خلاصه ماشینی: "با توجه به این که اسلام شریعت و آیینی است که‌ برای سعادت و رستگاری بشر تبیین و تشریح شده است و بنابراین برای هرگونه فعالیت انسانی دستورها و قانون‌های‌ ویژه‌ی خود را دارد؛پس اگر هنری اسلامی،به منزله‌ی‌ یکی از فعالیت‌های انسانی وجود داشته باشد،باید شاکله‌ها و شاخصه‌های آن به وسیله‌ی شریعت اسلام تدوین و تبیین‌ شده باشد. به اندیشه‌ی حکیم نظامی گنجوی در مورد آفرینش جهان‌ توجه کنیم: از آن نقطه که خطش مختلف بود نخستین جنبشی کامد الف بود بدان خط چون دگر خط بست پرگار بسیطی زان‌دویی آمد پدیدار سه خط چون کرد بر مرکز محیطی‌ به جسم آماده شد شکل بسیطی‌ خطست آن‌گه بسیط آن گاه اجسام‌ که ابعاد ثلاثش کرده اندام‌ توان دانست عالم را به غایت‌ بدین ترتیب از اول تا نهایت‌ چو بر تو این نمونه گشت ظاهر به یک تک می‌روی زاول به آخر خدای است آن‌که حد ظاهر ندارد وجودش اول و آخر ندارد خدابین شوکه پیش اهل بینش‌ تنک باشد حجاب آفرینش و این«نقطه که خطش مختلف بود»،همان نقطه‌های‌ دود مانند آغازین است که خداوند سبحان در قرآن مجید آغاز آفرینش جهان را از انفجار بزرگ در آن‌ها می‌داند؛«و هی دخان و قال لها و للارض ائتیا طوعا او کرها،قالتا اتینا طاعئین». بورکهارت از عرفان شیعی تا چه اندازه آگاه بوده‌ است؟او در نوشتارهای عرفانی شیعی(که مسلما ترجمه‌های کمی از آن‌ها به زبان‌های اروپایی وجود دارد) چه مطالبی در مورد«هنر»دیده که چنین ادعایی کرده است؟ آیا این نظریه‌ی بورکهارت می‌تواند اندیشه‌ای راهگشا و راهنما برای پدیدایی هنری واقعا اسلامی شود؟ یکی از شیوخ عرفان شیعی در چند بیت ساده ما را می‌آگاهاند که جهان ظاهرا مادی جز از نور آفریده نشده و این ظاهر فریبنده‌ی جهان،هر چند که سرشار از تجلیات‌ «اسما الله»است،حقیقت مطلقه‌ی آن نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.