Skip to main content
فهرست مقالات

هنر، آشکارگی و پنهان ساختن

نویسنده:

(6 صفحه - از 92 تا 97)

کلید واژه های ماشینی : هنر، فرم، مخاطب، کارکرد، اثر هنری، نقاشی، آرایش، اینشتین، کار، فرهنگی

خلاصه ماشینی:

"» روبرسون،یادداشت‌هایی درباره‌ری سینماتوگراف 1 متن حاضر کوششی است برای طرح پاره‌ای از ویژگی‌ها و کارکردهای اثر هنری در قالب قطعاتی که‌ همچون خود هنر تکه‌تکه و پراکنده‌اند. فیلسوفانی چون جان دیوئی،گودمن و دیگرانی که اغلب در حوزه‌ی فلسفه‌ی تحلیلی کار کرده‌اند،معتقدند که اکنون بهتر است به‌جای پرداختن به تعریف و ماهیت هنر،به سودمندی‌ها و کارکردهای اثر هنری توجه شود. اما گفتنی است‌ که این واسازی معنا تنها به واسطه‌ی جایگزینی معنایی دیگر ممکن است. محتوای اثر هنری اظهارنظر هنرمند است‌ درباره‌ی موضوع و نیز مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات‌ است. 5 برای مخاطب اهمیت مضمون و درستی عقیده‌ی هنرمند بستگی مستقیمی با زمینه‌ی روبه‌رویی‌اش با اثر هنری دارد. شیوه‌ی نمایش شاهکارهای هنری در موزه‌ها،آن‌ها را در زمینه‌ای منبعث از پیشینه‌ی آن هنر قرار می‌دهد و موجب تقویت و در شماری از موارد پیدایش‌ چیزی می‌شود که والتر بنیامین آن را Aura نامیده است. معمولا،عناصر و موضوعاتی که‌ در هنر توده‌ای به کار می‌روند،اگر در جایی دیگر به کار برده شوند همان تداعی مبتذل را القا می‌کنند؛مگر این‌که‌ هنرمند آن‌هار ا از بافت و زمینه‌ی قبلی‌شان جدا کند و چاره‌ای برای آشنایی‌زدایی موضوعات تکراری بیندیشد. برای فردی که آشنایی‌ چندانی با هنر ندارد؛ممکن است چنین فرض شود که هنر دخالتی جدی در زندگی‌اش ندارد؛اما واقعیت آن است که‌ هنر از راه ساحتی جمعی بر زندگی او اثر می‌گذارد و شیوهء زیستنش را تغییر می‌دهد. شکل خاصی از گفتار،آرایش،پوشاک، هنر و موارد مشابهی که افراد یک اقلیت فرهنگی برای خود می‌سازند،اغلب نشان از نیازی مبرم به حفظ هویت گروه، دسته و طبقه‌ی آنان دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.