خلاصه ماشینی:
"بعد از انقلاب چه کارهایی انجام دادهاید؟ صابری کارهای بعد از انقلاب من«بوراکتو» بود و نمایش«خانات»که سال گذشته در جشنواره تئاتر بر روی صحنه آمد و کار دیگری که کاری تاریخی بود در زمینه مبارزه روحانیت از میرزای شیرازی تا جریان انقلاب به نام«ظهور و سقوط استبداد»و همین«مظلوم پنجم»،این چهار کاری بود که من بعد از انقلاب کردم(البته به عنوان تجربه)نمیدانم آیا در این زمینه توفیقی خواهم داشت یا نه،بههرحال این اساس اندیشه من را تشکیل میدهد.
مثلا خواندن شعرگونههای «خونهء خاله کدوم وره،از اینوره از اونوره»یا «به کس کسونش نمیدم،به همه کسونش نمیدم»یا در صحنهء دباغخانه،در صحنهء مهاجرین،مستکبرین،صحنهء قبل از انقلاب، همهء اینها را در نهایت زیبایی ما دیدیم،اما میخواهیم توضیح دهید که اینها چه ارتباطی دارند با محور داستان که عباس است،ممکن است در این مورد توضیح بدهید؟ صابری:بحثی در اینجا پیش میآید و آن اینکه آیینها ایا باید به شکل همان آیینها در صحنه مطرح بشود یا وقتی آیین در صحنه میآید دیگر آیین نیست.
ممکن است این یک چیز بیموردی باشد،ولی آنچه ارسطو میگوید به عنوان اینکه تئاتر باید وحدت زمان و مکان و شخصیت داشته باشد آن خودبهخود در زیر آن سناروژ جریان پیدا میکند و اساس کار است،ولی آن انضباط را ما معتقد نیستیم.
پیشنهاد شما به کسانی که میخواهند این نمایشنامهها را در شهرستانها بروی صحنه بیاورند چیست؟یعنی چگونه بایستی کار کنند؟به عبارت دیگر شیوهء معمول اینست که از نمایشنامههای نوشتهشده کارگردانهای دیگری هم بتوانند همان کار را به روی صحنه ببرند،اما در مورد نمایشنامههای شما این کار مقدور نیست،آیا فکر میکنید که نمایشنامههای خودتان را فقط خود شما باید اجرا کنید نه فرد دیگری؟ صابری:نه،باید طوری باشد که همه بتوانند کار کنند،و این واقعا برای آنها مشکل است،بحث درستی است و در این زمینه من چیزی برای گفتن ندارم."