Skip to main content
فهرست مقالات

هنر و فرهنگ دیجیتال: باستان شناسی فضای سایبر

نویسنده:

مترجم:

(11 صفحه - از 109 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : ارتباطات، اینترنت، مجازی، فرهنگ، فرهنگ اینترنت، باستان‌شناسی فضای سایبر، جامعه‌ی مجازی، واقعی، سوژه، ظاهر

خلاصه ماشینی:

"این برریس سراسر مبتنی است بر دو دیدگاه‌ عمده‌ی من:یکی این‌که کاربران اینترنت و پژوهشگران‌ ارتباطات رایانه‌ای در انتخاب و اختیار کردن ابزار و اصطلاحات خود شتاب‌زده عمل کرده‌اند،و دیگر این‌که‌ اگر یاد بگیریم از این گزینه‌های شتاب‌زده با چشم باز استفاده کنیم،درخواهیم یافت می‌توانند بسیار قدرتمند و تأثیرگذار باشند. به دلیل فعالیت سازمان‌هایی چون بنیاد جبهه‌ی‌ الکترونیک‌11که در پرداختن به مسائل تازه‌ی حریم و آزادی‌ مدنی در مناسبت با ارتباطات رایانه‌ای نقش مهمی ایفا کرده‌اند،مفهوم جبهه‌ی الکترونیکی در اینترنت رواج‌ قابل ملاحظه‌ای یافته است؛حتی در میان آن دسته از کاربران رایانه که درباره‌ی استفاده از استعاره‌ای بسیار متکی‌ به سنت‌های امپریالیسم،بی‌عدالتی و گاه مقابله‌ی‌ خشونت‌آمیز با دیگران تردید دارند. آن‌چه در این مرحله از بازی مشخص است این‌ است که پرداختن به جامعه‌ی مجازی به شکلی مناسب و دقیق ما را در حوزه‌ای پیچیده از معناها و تداعی‌ها درگیر می‌کند-در حوزه‌ای که انتخاب میان امر واقعی و امر شبه‌واقعی تنها یکی از مسائل بی‌شماری است که با آن‌ها روبه‌روییم. شاید تعریف‌های چندگانه و متناقض فایده‌ی مثلا تعریف یگانه و شسته و رفته‌ی راینگولد را نداشته باشند،اما باید توجه داشت که در این‌جا هدف ما از این کار این نیست‌ که واژه‌های«جامعه‌ی مجازی»را با یک واقعیت اجتماعی‌ شناخته‌شده وفق دهیم،بلکه درحال‌حاضر در پژوهش‌های‌ خود در مورد فرهنگ اینترنت به جایی رسیده‌ایم که‌ مهم‌ترین کار این است که مفهوم‌های کهنه و قدیمی را بر پدیده‌ی تازه‌ی شبکه‌های تمرکززدایی‌شده‌ی رایانه‌ای‌ تحمیل نکنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.