Skip to main content
فهرست مقالات

عصر اطلاعات، خاستگاه پیچیدگی معماری

نویسنده:

(8 صفحه - از 120 تا 127)

کلید واژه های ماشینی : معماری ،پیچیدگی ،عصر اطلاعات ،خاستگاه پیچیدگی معماری ،آشفتگی ،عصر اطلاعات خاستگاه پیچیدگی معماری ،جهان ،نظم ،فیزیک ،رایانه ،جنکز ،جنکز براساس نظریه‌ی پیچیدگی ،کیهانی ،تکامل ،بی‌نظمی ،فرم‌های ،مدرن ،طبیعت ،ریاضی آشفتگی و علم آشفتگی ،نظام ،قوانین ،نظریه‌ی پیچیدگی ،معماری جهان در حال پرش ،علم ،تغییر ،معماری جهان ،معماری مدرن ،نظام پویا ،فضایی ،معماری پرش کیهانی

خلاصه ماشینی:

"نظریه‌ی پیچیدگی چارلز جنکز در کتابش به نام معماری در دنیای در حال‌ جهش نوشت که جهان به صورت خطی و یک‌سویه‌ گسترش و تکامل نیافته است،بلکه این تکامل به صورت‌ گسترش غیرخطی بوده که سپس به مرز بحران و آشفتگی‌ رسیده و در نهایت به مرحله‌ی پرش و شرایطی کاملا متفاوت با گذشته منجر شده است. البته این بدان معنی نیست که‌ معماری فرمول‌بندی‌شده و دارای قواعد و ضوابط خطاناپذیر است،بلکه همواره نظم و هماهنگی همراه با بی‌نظمی در این جهان وجود دارد و نظم و بی‌نظمی در یک نظام پویا می‌تواند باهم وجود داشته باشد. در یکی از مصاحبه‌ها،جنکز با بیان این‌که دریدا در زمینه‌ی توسعه‌ی فلسفه‌ی غرب تحول‌ عمده‌ای را به وجود آورد و کنکاش را در پرده‌ی اول استدلال قرار داد،روشن ساخت که پشت هر چیزی لایه‌ی دیگری وجود دارد که آن هم دارای اهمیت است:گفته‌ی او آیا همان مفهوم پیچیدگی‌ در لایه‌های برداشت از جهان نیست؟آیا واقعا معماری می‌تواند چنین بستری را بپذیرد یا نه؟جنکز در پاسخ می‌گوید که بحث انتزاعی تحولات ذهن را با معماری که امر ساخت است،نمی‌توان مقایسه‌ کرد. اگر این مسئله را قبول داشته‌ باشیم که معماری برپایه‌ی طبیعت استوار است و روح آن‌ از درون مقیاس‌های مختلف طبیعت برانگیخته می‌شود، آن‌گاه می‌توان پرسید که آیا بین طراحی رایانه با این طرز فکر شکاف و جدایی نم افتد؟جنکز در پاسخ به این سؤال‌ می‌گوید که رایانه در درجه‌ی اول به ما این امکان را می‌دهد تا خم‌ها و سطوح شکسته‌ای را با هزینه‌ی بسیار کم و با سرعت بالا بسازیم که نسبت به گونه‌های پیشین دگرگون‌ و متفاوت‌اند و این به طرز اعجاب‌آوری بدون تلف کردن‌ مصالح انجام می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.