Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه اقتصاد در جامعه شناسی هنر

نویسنده:

(16 صفحه - از 48 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : هنر، اقتصادی، جامعه، اجتماعی، مخاطب، جامعه‌شناسی، جایگاه اقتصاد در جامعه‌شناسی هنر، آثار هنری، رسانه‌ها، شناخت

خلاصه ماشینی:

"اگرچه همان‌طور که قبلا نیز گفته شد،شکل آثار هنری به واسطه‌ی برخورداری از قواعد زیبایی‌شناختی که بیان هنرمند را رمزگونه می‌کند در مورد هنرمندان خلاق،مبتکر،نوآور و به عبارت‌ دیگر هنرمندان برزگ،کم‌تر از این سازوکار تأثیر پذیرفته و با به کارگیری رمزها و سمبل‌های خاص، هنرمند را قادر می‌سازد ارزش‌های مورد پذیرش خود را در اثر به نمایش بگذارد. در این میدان جدید،قشر مرفه جامعه که همچون دوره‌ی حمایت خصوصی از هنرها،تملک آثار هنری بزرگ را نشانه‌ی برتری خود از سایر اقشار جامعه می‌بیند و آن‌قدر هم دارایی دارد که برای هنر خرج کند و خللی در زندگی‌اش وارد نشود،تبدیل می‌شود به مخاطب خاص هنر؛مخاطبی که اگر خود زیبایی یک اثر را درک نمی‌کند،ولی به گفته‌های منتقدان بزرگ هنر،موزه‌داران و نگارخانه‌داران و همچنین به تاریخ که نام‌هایی از هنرمندان را ماندگار کرده است،اعتماد می‌کند و با پرداخت هزینه‌های‌ سرسام‌آور چند میلیون دلاری زیبایی‌های هنری را از آن خود کرده و پایگاه اجتماعی خود را در برابر دیگران ارتقا می‌بخشد. دلیل این امر هم این‌ است که هنرمند در جامعه به سر می‌برد و سایر عوامل اجتماعی همواره در کنار هنر دست‌اندرکار فرآیند همیشگی تأثیر و تأثر هستند؛عواملی که دخالت آن‌ها به صورتی غیر قابل پیش‌بینی می‌توان برنامه‌ریزی‌ها را دگرگون کرده و نتایج متفاوت و گاه کاملا متضادی به دست دهد. از این نظر،می‌توان گفت آموزش جامعه‌شناسی در کنار آموزش‌های هنری،به عنوان یکی از عوامل‌ اجتماعی مؤثر بر هنرمند شدن افراد می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؛اگرچه نهادهایی اجتماعی،خانواده، طبقه اجتماعیـ اقتصادی هنرمند،ارتباطات میان فردی و عواملی مانند آن در این‌که فردی اصلا به مرحله‌ی‌ آموزش برسد،نقش تعیین‌کننده‌ی خود را ایفا می‌نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.