خلاصه ماشینی:
"و جا دارد که این دو جوان آنگاه تیپ باشند تا شخصیت و هرجا که اصل خطوط یک اثر،ابعاد و ایماژ داشته باشد نگرش دقیق ما به اعماق مطالب آن،ابعاد و ایماژهای متفاوتی میآفریند و کلمات، فضا،ریتم و کلا بافت فکری و فنی نشات مییابد از حرکت و هر حرکت یا جمله در زوایای مختلفی معنا میبخشد به شخصیت نظری میاندازیم به پاره دوم نمایش و مرد اول و دوم:که یکی دستش باید بسوزد و دیگری باید بسوزاند.
انتخاب این نمادها هرچند که صادقانه است اما برداشت چندان بااهمیتی ندارد،هنگامیکه عابری قرار است پتوی خود را به مسجد بدهد تا با جنگ ارتباط داشته باشد.
و باز از نکات بسیار نمایشی تصویر یازده،همین است که عباس یک و دو عازم مشهد هستند و عباس عکاس«راوی»از قبل میداند و نوعی الهام است تا جائیکه میداند،آنها حتی دست بریدهای را به امامت دادند و باید به خانهی طالب برسانند.
پس بیک تعبیر شهادت عباس ذوالفقاری، مظلومیت پنجم،و آغاز تجدید بیعت با امام و امت است و این بیشتر منظومه شهادت یا شهادتنامهی عباس معاصر است از ابتدای جنگ تا ابتدای پائیز 62 خورشیدی و آخرین تصویر، پائیز سال 62 و تجربهی عکاس دیگری که میرود وقایع را ثبت کند تا تاریخ دچار خلاء نشود.
سیر تطور هنر نمایش در تاریخ کشور ما پیش از دوره صفویه سرگذشت چندان روشنی ندارد و آنچه از دوره صفویه در زمینههای نمایشی مورد توجه بسیار قرار گرفته نمایشهای مذهبی است که به عنوان تعزیهخوانی یا به دیگر عنوان تعزیهگردانی رواج کلی داشته است."