Skip to main content
فهرست مقالات

جامعه شناسی هنر: شکل گیری هنر در جامعه

نویسنده:

مترجم:

(23 صفحه - از 95 تا 117)

کلید واژه های ماشینی : هنر، موسیقی، جامعه، زیبایی‌شناسی، نبوغ، جامعه‌شناسی، زنان، اجتماعی، انگلیس، بوردو

خلاصه ماشینی:

"27 اما از نظر پولاک و پارکر این برداشت اگرچه‌ بهتر از نادیده گرفتن یا شرح جنجالی زندگی او است،باز هم نوعی انحراف از موضوع محسوب می‌شود: نمی‌توان تصاویر ستایش شده‌ی قهرمانان زن را در آثار جنتیلسکی نشانه‌ی نخستین آگاهی‌های فمینیستی‌ منعکس‌شده در هنر دانست،بلکه این تصویرها مصداق مداخله‌ی او در ژانر جاافتاده و پرطرفدار استفاده از سوژه‌ی‌ زن از طریق سبک غالب معاصر است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) اوریو رافو،درون هنرمندان(امیلیو تادینی)،1985،میلان نویسندگان حامی این نظر معتقدند خود هنر که غالبا در جامعه‌شناسی نادیده گرفته شده است،نه به عنوان‌ یک موجود مجزا بلکه در اندر کنش با جامعه سزاوار بررسی دقیق است. این‌ چه بسا مهم‌ترین دستاورد ما باشد که آسیب‌ می‌بیند،زیرا اگر نقش جامعه‌شناسی را در مطالعه‌ی هنر این بدانیم که از مفهوم سنتی‌ هنرمند به عنوان یک نابغه‌ی منفرد در تاریخ هنر و نظریه‌ی انتقادی ابهام‌زدایی کند و با نشان دادن‌ میزان نفوذ مجموعه‌ی روندهای‌ اختلاف‌برانگیز تاریخی در تعیین معیار اعتبار آثار دسته‌بندی‌های انعطاف‌ناپذیر آثار را به‌ عنوان«شاهکارهای جاودان»زیر سؤال ببرد، آن‌گاه چطور می‌توان اثر هنری را همچنان عمدا از مقوله‌ی جامعه‌شناسی هنر بیرون نگاه‌ داشت؟[تأکید از متن اصلی است‌] بسیاری از مطالعات تولید و مصرفی بر شرایط اجتماعی تولید و مصرف هنر تأکید می‌کنند،بدون‌ این‌که به موضوع اصلی مورد سؤال یعنی خود هنر اشاره کنند. فرگسون(1998)با تأکید بر تمرکز عوالم هنری بر شبکه‌های‌ تعاونی و این استدلال که«این شبکه‌ها تنها در شرایط اجتماعی و جغرافیایی خاص و حضور سازوکارهای مشوق پیوند می‌توانند وجود داشته باشند»،از این تلقی بوردو در مورد تفاوت میان عوالم هنری و میدان‌های هنرمندانه حمایت کرده است(صص 6-635)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.