Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی نظری جامعه شناسی هنر رویکرد دیالکتیکی جامعه و هنر

نویسنده:

(14 صفحه - از 156 تا 169)

کلید واژه های ماشینی : هنر، جامعه، هنر رویکرد دیالکتیکی جامعه، مادی، مذهب، جامعه‌شناسی، رویکرد دیالکتیکی جامعه و هنر، تکامل، تولید، انسان

خلاصه ماشینی:

"آیا می‌توان‌ فرهنگ را به این دو دسته تقسیم کرد؟با قبول فرضی‌ این تقسیم‌بندی و با این پیش‌فرض که آبشخور هنر از فرهنگ جامعه است(به عبارت دیگر هنر جزئی از فرهنگ است)،آیا وظیفه و کارکرد هنر نیز در این میان‌ متفاو می‌شود؟به طور مثال،آیا برای فرهنگ‌ روشنفکرانه نوعی هنر خاص وجود دارد و برای‌ فرهنگ توده‌ای نوع دیگری از هنر؟ وقتی جامعه در بستر جغرافیایی شکل می‌گیرد و نطفه‌ی آن بسته می‌شود،فرهنگی نیز بر اثر تکرار رفتارها،عادات و رسوم در آن جامعه نشست می‌کند. «رسالت‌ هنر آن نیست که پرده‌ی تسلی و پاکیزگی بر سیمای‌ شوربخت عصر بکشد»،بلکه باید ما را از لحاظ جسمانی و اخلاقی بپروراند یا«به ما بیاموز که در سراسر زندگی خود بکوشیم تا در همه چیز امر لذت‌ آور را با امر سودمند درآمیزیم و بدین‌سان آسایش خود را افزون کنیم و بر شأن و مرتبه‌ی خود بیفزاییم»13 این‌که امروز هنر یکی از ارکان اصلی زندگی‌ اجتماعی بشر است انکارشدنی نیست و بر این اساس‌ است که جامعه‌شناسی خواسته وارد گود فضای هنری‌ شود. »15 برخی اصطلاح«ایده‌آل»را(که پرودون در جامعه‌شناسی هنر بر آن بسیار تأکید دارد)«تأثر شخصی‌ هنرمند»تعریف می‌کنند،اما پرودون با این تعریف‌ مخالف است و می‌گوید آن‌چه ما از هنرمند می‌خواهیم نه تأثرات او که تأثرات خودمان و تأثرات‌ جمع مردم است؛هنرمند نه برای خود بلکه برای ما نقاشی می‌کند و ذهن عموم مردم فقط می‌تواند از ایده‌ها و ایده‌آل‌هایی تأثیر بپذیرد که هم‌اکنون در اختیار دارد. اما تولید مادی بر پاره‌ای‌ اشکال سازمانی نیز دلالت دارد که نظم خاصی را بر هنرها تحمیل می‌کند-برای نمونه،آمیختگی این‌ اشکال سازمانی در یک اثر هنری واحد،یا فقدان روابط انضمامی میان آن‌ها یا به عبارت دیگر کنار همنشینی‌ صرفا انتزاعی یک نظریه‌ی مربوط به هنر..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.