Skip to main content
فهرست مقالات

نور و رنگ در آثار هنری ملل

نویسنده:

(4 صفحه - از 36 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : رنگ، نور، هنر، رنگ در آثار هنری، نور و رنگ، امپرسیونیسم، آثار، مکتب‌ها، آثار هنری ملل، نارنجی

خلاصه ماشینی:

"مطلبی که هم در نقاشی ایرانی وجود دارد و هم مولوی شاعر بزرگ ما بدان اشاره کرده است: گه نظر بر نور بود آن‌گه به رنگ‌ ضدبه‌ضد پیدا شود چون روم و زنگ‌ دیدن نور است آن‌گه دید رنگ‌ وین به ضد نور دانی بی‌درنگ‌5 درن و ماتیس،برای انتزاعی کردن رنگ اشیاء آن‌ها را به حالت متضاد استفاده کردند;گوگن در این مورد می‌گوید:از تقلید مدل پرهیز کنید،باید رنگ‌های خالص را مانند رنگ«شیشه‌های رنگین» به کار ببرند،آن وقت نقاشی شما مثل موسیقی‌ می‌شود. هالهء (به تصویر صفحه مراجعه شود) مردی با کلاه‌خود طلایی:رامبراند (به تصویر صفحه مراجعه شود) اثر سورا (به تصویر صفحه مراجعه شود) اثر پیکاسو «پردازش‌های نوری»نقاشی‌ ایرانی،زیبایی تازه‌ای را در هنر غرب پدید آورد ماتیس و درن از نخستین نقاشان‌ اروپایی بودند که مانند نقاشان‌ ایرانی،رنگ‌های خالص و متضاد را به کار گرفتند رنوار،نخستین نقاشی است که‌ رنگ‌های تیره را از تخته رنگ خود حذف کرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) اثر رنه ماگریت نورانی،رنگ‌های درخشان و تضادهای رنگی و نوری با یکدیگر هماهنگی کامل دارند. رنوار نخستین نقاشی است که رنگ‌های تیره را از تخته رنگ خود حذف‌ کرد و پس از او نقاشانی دیگر نظیر مونه،پیسارو و وسیسلی هم با همان خصوصیات‌ به خلق آثار پرداختند. او در اثری به نام‌ «ملکه ایزابو»که در سال 9091 میلادی با رنگ و روغن(در ابعاد 37*29 سانتی‌ متر)خلق کرده،علاوه بر قالب‌شکنی کلی نظام پرسپکتیو خطی و روش‌های‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) اثر سالوادور دالی مرسوم در نقاشی،در قالبی تازه به مسئله نور و تاریکی،روشنی و تضادهای رنگی توجه کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.