Skip to main content
فهرست مقالات

هنر و فولکلور

نویسنده:

(6 صفحه - از 50 تا 55)

خلاصه ماشینی:

"قصه را باید از زبان‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) فولکلور می‌تواند با هنر تصویرگری‌ کتاب ارتباطی تنگاتنگ داشته باشد تصویرگری کتب درسی با عنایت به‌ مضامین فرهنگ عامه،نوعی تذکار و یادآوری زندگی است در مکتب‌خانه‌ها،مکتب‌دارها،به شیوهء تصویری،زیر و زبر و پیش و دو زبر و دو زیر و دو پیش را بر لوحهء کودکان مکتبی‌ می‌نوشتند قصه‌گوی گرم‌چانه و شیرین‌زبان شنید و در بندبند کلام او تأمل کرد و احساس او را دریافت و بعدا به تصویر کشاند. از دیدگاه موسیقی‌شناسی قومی و موسیقی‌ عامیانه‌1«عاشیق»ها در آذربایجان و«بخشی»ها در خراسان و ترکمن صحرا و«توشمال»ها و عیدی‌سازی‌ها نخستین وسیلهء آموزشی مطالب به‌ شیوهء تصویری و آشنایی با خط و خطوط بودند در قلمروهای هنرهای نمایشی،نمایش‌های آئینی و سنتی،تمثیلی و استعاری،نقالی و سخنوری و تمرین‌ فصاحت و بلاغت،زمینه‌های مناسبی برای هنر تئاتر و هنرهای دراماتیک محسوب می‌گردند روزگاری هودج پران کیکاووسی و قالیچه‌ آسمان‌پیمای سلیمان نبی،چاشنی افسانه‌های‌ مردمی بودند اما کم‌کم با تعویض نام موجب رونق‌ بخشیدن به فیلم‌های غربی شدند و ما حیران و در برابر جعبهء سحرآمیز تلویزیون،شیدای فیلم‌های ینگه‌ دنیایی شدیم (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) «میر شکال»هادر کردستان و لرستان و سرزمین‌ بختیاری و«چنگی»ها نزد قشقایی‌ها،جملگی‌ پیام‌آور فرهنگ بومی و قومی و فولکلوریک و عهده‌دار وظیفه سنگین انتقال پیام هستند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) دیوار سقاخانه‌ها به تصاویر نکومنظران ملک‌سیما آراسته بود،شمایل‌ گردان‌ها،دیوار شکستهء گذرگاه‌ها را به نقش گردان و رزم‌آوران زینت‌ می‌دادند در فرهنگ عامه مردم،هنر را در بند نمی‌کنند،سبکی را بر سبکب رجحان‌ نمی‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.