Skip to main content
فهرست مقالات

تربیت هنری در دوره ی آموزش عمومی

مصاحبه شونده:

مصاحبه کننده:

(4 صفحه - از 4 تا 7)

خلاصه ماشینی:

"رشد هنر:یکی از مهم‌ترین‌ مباحثی که در بحث آموزش هنر به‌ تازگی مطرح شده و شما هم کتابی در این ارتباط تألیف و چاپ کرده‌اید،بحث‌ تربیت هنری است. چرا بر این‌ نکته تأکید می‌کنم؟زیرا همچنان که‌ جناب‌عالی اشاره فرمودید،بحث تربیت‌ هنری در کانون توجه من بوده است،نه‌ دستیابی به تکنیک‌ها و قابلیت‌ها و مهارت‌های خاص هنر،آن‌طور که در دو سه دهه‌ی اخیر هم در نظام‌های آموزشی‌ در فرایند احیای تربیت هنری مورد توجه‌ قرار گرفته است. اما درباره‌ی این که تربیت هنری‌ اساسا از کی شروع شده و سابقه‌اش‌ چیست،به همین مقدار بسنده می‌کنم که‌ از دهه‌ی 08 میلادی فعالیت‌های جسته و گریخته‌ی صاحب‌نظران عرصه‌ی آموزش‌ هنر به‌طور مشخص به همگرایی‌ می‌رسد. اگر نشریه‌ی شما بتواند بحث‌هایی را در این زمینه مطرح‌ کند خوبست،در جامعه‌ی ما هم دانایی‌ محوری در اسناد توسعه به‌طور رسمی وارد شده و به عنوان نظریه‌ی توسعه پذیرفته‌ شده است اما بعید می‌دانم،کسانی که در این زمینه تصمیم می‌گیرند،بپذیرند که‌ یکی از مجاری جدی تحقق بخشیدن به آن‌ آرمان،تربیت هنری است. بنابراین،تأکید بر آن است که می‌توانیم این مجرا را به‌ عنوان یک مجرای مؤثر دنبال کنیم؛یعنی‌ از طریق روشن کردن ابعاد متناظر و تناسب بین تربیت هنری و دانایی‌ محوری. چون کسانی که‌ در نظام آموزشی دنبال یک موقعیت‌ مناسب برای هنر هستند،می‌خواهند هنر را از حاشیه به متن بیاورند،ولی از این‌ مجراحتی اگر موفق شوند،نتیجه‌ای که به‌ دست می‌آید،همین جایگاه ابزاری یا کمکی است که در حاشیه به درس‌های‌ دیگر می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.