Skip to main content
فهرست مقالات

تا کی شود قرین حقیقت مجاز من

نویسنده:

(2 صفحه - از 16 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : مینیاتور، هنر، استاد محمد علی زاویه، نقاشی، تجویدی، استاد، رنگ، تذهیب، تاریخ هنر مینیاتور ایران، شاهکارهای

خلاصه ماشینی: "تا کی شود قرین حقیقت مجاز من محمد علی اسماعیل زاویه (1921-9631) سپیده مجد زاده زاویه در مکتب استاد تجویدی به عالم‌ باصفای هنر راه یافت و با دقت و وسواس‌ خاص به فراگیری رمز و راز نگارگری‌ ایرانی،مینیاتور،دل سپرد و در این مسیر پرتلاش و خستگی‌ناپذیر،گام‌های‌ استواری برداشت و به حق شاگرد زبده‌ی‌ مدرسه شد. بی‌هیچ تدید می‌توان اظهار داشت‌ که در طول تاریخ هنر مینیاتور ایران،کم‌تر هنرمندی توانسته این همه ظرافت و ریزه‌کاری و لطافت ترکیب نقش و رنگ را در نقاشی ایران پدید آورد. بی‌شک استاد زاویه مبتکر ابعاد و وجوه خاصی در زوایای پرنقش و نگار مینیاتور ایران و مکتبدار ظرافت و ریزه‌کاری‌های استثنایی در این هنر بود. تابلو مینیاتور دایره شکل«یوسف و عزیز مصر»،با 65 صورت(تعداد پرسوناژ 65 نفر زن و مرد)و تذهیب و تشعیر و نقش کاشی درون متن که اندازه‌ی قطر دایره‌ی آن 21 سانتی‌متر است و به سال‌ 9131 کشیده شده،شاهکار مسلم استاد محمد علی زاویه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.