Skip to main content
فهرست مقالات

اکسپرسیونیسم در سینما

نویسنده:

(7 صفحه - از 29 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : سینما، اکسپر سیونیسم، پارچه، رنگ، هنر، فیلم، سیونیسم در سینما، اکسپر سیونیسم در سینما آناهیتا، مکتب اکسپر سیونیسم هنر، کتیرا

خلاصه ماشینی:

"جست‌وجو برای بیانگری سبک،به وسیله‌ی مبالغه و اعوجاج خطوط و رنگ،با ترک عمدی طبیعت‌گرایی تلویحی امپر سیونیسم،در جهت سبکی ساده شده که دارای تأثیر عاطفی بسیار بیش‌تر است،در این مفهوم عمومی نیروی عاطفی اکسپر سیونیسم،یک ویژگی هنر تمیز مدیترانه به‌طور کلی است که نمونه‌ی بارز آن را باید در کار گرونواله جست. جریانات هنری فوق،گرچه در دامان امپر سیونیسم پروده شده‌اند،اما نهایتا با امپر سیونیسم رودررو گشتند و سیر خود را به جانب دیگری سوق دادند؛چرا که امپر سیونیسم حرکتی است از خارج به درون،و هنر آن و لحظه است و عمدتا مسأله‌ی نور و رنگ و تجربه و ترکیب این عناصر را مورد توجه قرار می‌دهد ولی اکسپر سیونیسم را می‌توان هنر بروز احساسات درونی هنرمند قلمداد کرد؛هنر بهروری از رنگ و فرم برای بروز حالات ویژه‌ی درونی و به بیانی دیگر،عینیت بخشیدن به سوژه ذهنی به عنوان جوابیه‌ای در قبال مخدوش شدن ایده آل‌های انسانی و ظهور معنای تازه‌ای از اضطراب بشری. اکسپر سیونیسم در سینما این مکتب در سینما واقعیت را طرد کرد و گونه‌ای از شکل تصویری قوی‌تر را همراه با مایه‌های مذهبی و انتزاعی برگزید بنابرین،هیچ صحنحه‌ی خارجی به کار گفته نمی‌شد،و فقط از دکورهای داخل کارگاه استفاده می‌کردند. رنگ مشکی به (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) وسیله‌ی لعاب کتیرا و سولفات آهن(زاج سیاه)تهیه می‌شود که هر دو بی‌رنگ هستند و برای دید استاد کاران،مقداری رنگ مشکی یا آبی پیگمنت به صورت خام به آن اضافه می‌کنند. این عمل تا جوش آمدن کامل آب ادامه پیدا می‌یابد و حدود 15 دقیقه،کاملا در حال (به تصویر صفحه مراجعه شود) جوش،عمل«رمق کشی»و جذب جوهر روی سولفات آهن(زاج سیاه)،سولفات آمونیه(زاج سفید)اثر می‌کند و دو رنگ طبیعی ظاهر و ثابت می‌شوند پس از رنگرزی،پارچه‌ها را درون حوضچه می‌ریزند و در آب روان شست‌وشو می‌دهند و روی ریگ‌های حاشیه‌ی رود پهن و خشک می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.