Skip to main content
فهرست مقالات

دوره های شکل گیری کاشی کاری معرق در بناهای ایران

نویسنده:

(8 صفحه - از 4 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : کاشی‌کاری معرق در بناهای ایران ،کاشی‌کاری معرق ،دوره‌های شکل‌گیری کاشی‌کاری معرق ،هنر ،هنر کاشی‌کاری معرق ،کاشی ،هنر کاشی‌کاری معرق ایران ،معماری ،ایران ،مسجد ،هنر کاشی معرق ،کاشی‌کاری معرق دوره‌ی تیموری ،هنرمند کاشی‌کار معرق ایران ،کاشی‌کاری معرق در ایوان مسجد ،هنر کاشی‌کاری معرق در ایوان ،کاشی‌کاری معرق دوران تیموری ،کاشی معرق ،پدیده هنر کاشی معرق ،رنگ ،هنر معرق دوره‌ی تیموری ،هنر کاشی‌کاری معرق در آثار ،هنر کاشی ،ایوان ،کار ،گره ،کاشی معرق در دوره‌ی تیموری ،هنر کاشی معرق در ایران ،زیبا ،استاد ،کاشی‌کاری سایر کشورهای اسلامی

خلاصه ماشینی:

"دوره‌ی تیموری پدیده هنر کاشی معرق در دوره‌ی‌ تیموری،از به تکامل رسیدن طرح‌هایی از نقش‌های گل و گیاه،بندهای اسلیمی و با پیچش‌های موزون آن‌ها از رنگ‌های‌ متضاد و زیبای چشم‌نواز و کتیبه‌های خط و قاب‌های گره و بسیاری دیگر از نقش‌ها در عناصر و جزئیات تازه ابداع شده در آثار معماری ایران،خصوصا از به وجود آمدن‌ «کاشی جسمی 3»در روش پخت مغولی‌ بسیار اصولی،به رنگ‌های سفید-آبی‌ کم‌رنگ،آبی سیر«لاجوردی»،زرد کم‌رنگ تا اخرایی،سبز قهوه‌ای و مشکی، و باحوصله و دقت و عشق فراوان،با هنرنمایی و به وجود آوردن پدیده‌های نو و رقابت بین استادان کاشی‌کار معرق، ارزش‌های بسیار فراوانی در این هنر پدید آمد. از میان آثار این دوره می‌توان به هنر قطار مقرنس معرق بسیار زیبای«گنبد گود امیر تیمور»در سمرقند،بقایای معرق‌ بسیار پرارزش در«ایوان کاخ آق سرا» در شهر سبز با امضای استاد محمد یوسف تبریزی‌ که به بهترین‌ شکل‌ ساخته شده است،دو گلدان شکم‌دار معرق‌ بسیار زیبا همراه با دو ستون قطور پیچ‌ کاشی‌کاری معرق بسیار شگرف از نقش‌های گل و برگ در دو نبش انتهایی‌ عرض ایوان مقبره‌ی خواجه ابو نصر پارسا در بلخ،و بسیاری دیگر از کاشی‌کاری‌های معرق در این بقعه‌ی‌ بسیار ارزشمند اشاره کرد. در دوران معاصر در دوره‌ی پهلوی اول،هنر کاشی‌کاری معرق در آثار و ساختمان‌سازی‌های،دنباله‌ی همان روند دوره‌ی قاجاریه بود،اما در این زمان، هنرهای معقلی‌سازی و خصوصا گره (به تصویر صفحه مراجعه شود) چینی از نوع کاشی معرق در نماسازی‌ بناهای روز،خصوصا در ازاره‌ها،سرپایه‌ها، و پشت بغل‌ها،حتی به شکل‌ قاب‌سازی‌های،و در مواردی از نقش‌هایی‌ نظیر اسلیمی،و کتیبه‌ی خط نستعلیق، گاه همراه با هنر گچبری از گل و گیاه،و مجسمه‌سازی نیز در سردر خانه‌ها و سایر مکان‌ها،به خصوص در نماسازی بناهای‌ واقع در کنار خیابان‌ها و میدان‌ها، استفاده‌ی فراوان شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.