Skip to main content
فهرست مقالات

جلوه های هنر صفویه

نویسنده:

(6 صفحه - از 15 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : مسجد ،اصفهان ،شاه ،معماری ،نور داخل شبستان مسجد ،شبستان ،کتیبه‌ی ،شاه عباس اول ،آثار معماری اوایل عصر ،شهر ،دوران پادشاهی شاه عباس ،داخل بنا از کاشی‌های معرق ،کاشی‌های معرق ،زیبایی ،پادشاهی ،رنگ ،هنر صفویه ،ایران ،نور ،کاشی‌های ،جلوه‌های هنر ،کاشی سفید معرق ،مسجد شاه ،مسجد شیخ لطف‌الله ،معماری ایران ،مسجد شیخ لطف ،سفید ،گنبد مسجد شیخ ،خط ثلث سفید معرق ،آثار معماری بزرگ

خلاصه ماشینی:

"این امر ناشی از تغییر آشکار در شیوه‌های ساختمانی و مصالح عصر شاه طهماسب است. تعمیرات و اضافات زیادی در این دوران صورت‌ گرفت؛از قبیل:تجدید بنای مناره‌ی طلایی و گچبری کوچک در مشهد، روکاری ایوان جنوب غربی مسجد جامع اصفهان،و ساخت برخی باورهای مهم‌ (از جمله در تهران). تاریخ معماری ایران می‌توانست تقریبا از معماری دوران‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) پادشاهی او صرف‌نظر کند،ولی قطعه‌ی‌ عجیبی از معماری محلی مربوط به عصر او،درخور توجه ویژه‌ای است:«قصر خان» در باکو که استفاده از شکل‌های سنتی ایران‌ را در مجاورت شیوه‌های محلی‌ ساختمان‌های سنگی نشان می‌دهد. میدان‌ مرکزی بزرگ اصفهان که‌ مرکز رژه‌ها،سان‌ها،و بازی‌ها،به‌ویژه چوگان بود،با طاق‌های دو طبقه‌ای احاطه‌ شده بود که جلوخان مسجد شاه در کانون آن قرار داشت. شکل‌ استوار گنبدی روی یک اتاق چهارگوش که میراث معماری ساسانی است،در این‌ مسجد کوچک زیبا بار دیگر نمایان شده. در این‌جا نیز مثل«مسجد شاه»،برای قرار دادن شبستان در جهت‌ قبله،نوعی تعدیل به عمل آمده که مستلزم 54 درجه انحراف از محور شمالی- جنوبی میدان بوده و به این منظور،از پیچی ابتکاری و ناپایدار در دالان مسجد استفاده شده است. «مسجد شیخ لطف الله را دو نفر خطاط نوشته‌اند:یکی علیرضا عباسی و دیگری باقر بنا،خطاط گمنامی که‌ کتیبه‌های افراد زوایای داخل گنبد را نوشته که بسیار به خط علیرضا عباسی‌ شبیه است. باقی داخل بنا از کاشی‌های معرق درخشانی است که‌ موجب رقص نور در سراسر سطح بنا می‌شود و گاه با ورقه‌های تابان نوری‌ همراه است که لحظه‌ای تمام رنگ و طرح‌ را فرا می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.