Skip to main content
فهرست مقالات

با دبیران علوم اجتماعی: الگوی روش تدریس فعال در دروس علوم اجتماعی و جامعه شناسی روش ساخت یابی

نویسنده:

(6 صفحه - از 50 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : معلم، الگوی روش تدریس فعال، اجتماعی، روش تدریس فعال در دروس، تدریس، تیم، تدریس فعال در دروس علوم، درس‌های علوم اجتماعی، دانش‌آموزان، فعال

خلاصه ماشینی:

"طرح انتظارات آموزشی:معلم در ابتدای تدریس بعد از معرفی عنوان درس،هدف‌های آموزشی برگرفته از متن کتاب درسی‌ را به صورت سؤال مشخص می‌کند و روی تختهء سیاه می‌نویسد. 6. مرحلهء ارزیابی:معلم با مرور مجدد سوالاتی که قبلا دانش‌آموزان از طریق کاوش کتاب درسی پاسخ آن‌ها را ارائه داده‌اند، میزان دست‌یابی به هدف‌های آموزشی را به‌طور انفرادی می‌سنجد و نمره منظور می‌کنند. ارائهء نمونه برای آشنایی با نحوهءعملی به کارگیری این روش،در ادامه به‌ ارائه نمونه از درس«مطالعات اجتماعی»می‌پردازیم: درس‌پنجم:نظام اجتماعی و فرد(صفحهء40) معلم:(سؤال تمرکز دهنده‌ای را بعد از معرفی درس جدید مطرح‌ می‌کند. یک نفر از اعضای تیم شمارهء 2 بگوید(به تصویر صفحه مراجعه شود) که چرا نظام اجتماعی به فرد نیاز دارد؟ جعفری:(سرگروه تعیین می‌کند که نوبت سخنگویی چه کسی‌ است. آیا در جامعه،هر فردی می‌تواند هر نقش نظام اجتماعی را به عهده گیرد؟یا نه و باید خصوصیاتی‌ داشته باشد؟ معلم به‌طور تصادفی تیم شمارهء 5 را انتخاب می‌کندو از اعضایش می‌پرسد که به این سؤال چه جوابی می‌دهند. پس از پاسخ تیم شمارهء 2،معلم سؤال بعدی را مطر می‌کند: معلم:همان‌طور که روی تختهء سیاه نوشتیم،چهار نمونه برای‌ جامعه‌پذیری افراد ذکر کنید. حال یکی از اعضای تیم شمارهء 1 بگوید که‌ افراد،الگوهای عمل مربوط به این نقش(پدری)را از کجا و توسط چه کسانی می‌آموزند؟ نصیرزاده:از دیگران و با زندگی کردن در اجتماع،خواندن‌ کتاب،رسانه‌های گروهی،پدر خود و در ارتباط با سایر خانواده‌ها. سپس سؤال بعدی را مطرح‌ می‌کند: معلم:همان‌طور که روی تختهء سیاه نوشتم،سؤال بعدی ما این است:«جامعه افراد را به چند شکل اجتماعی می‌کند؟»نیم دقیقه‌ وقت دارید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.