خلاصه ماشینی:
"طرح انتظارات آموزشی:معلم در ابتدای تدریس بعد از معرفی عنوان درس،هدفهای آموزشی برگرفته از متن کتاب درسی را به صورت سؤال مشخص میکند و روی تختهء سیاه مینویسد.
6. مرحلهء ارزیابی:معلم با مرور مجدد سوالاتی که قبلا دانشآموزان از طریق کاوش کتاب درسی پاسخ آنها را ارائه دادهاند، میزان دستیابی به هدفهای آموزشی را بهطور انفرادی میسنجد و نمره منظور میکنند.
ارائهء نمونه برای آشنایی با نحوهءعملی به کارگیری این روش،در ادامه به ارائه نمونه از درس«مطالعات اجتماعی»میپردازیم: درسپنجم:نظام اجتماعی و فرد(صفحهء40) معلم:(سؤال تمرکز دهندهای را بعد از معرفی درس جدید مطرح میکند.
یک نفر از اعضای تیم شمارهء 2 بگوید(به تصویر صفحه مراجعه شود) که چرا نظام اجتماعی به فرد نیاز دارد؟ جعفری:(سرگروه تعیین میکند که نوبت سخنگویی چه کسی است.
آیا در جامعه،هر فردی میتواند هر نقش نظام اجتماعی را به عهده گیرد؟یا نه و باید خصوصیاتی داشته باشد؟ معلم بهطور تصادفی تیم شمارهء 5 را انتخاب میکندو از اعضایش میپرسد که به این سؤال چه جوابی میدهند.
پس از پاسخ تیم شمارهء 2،معلم سؤال بعدی را مطر میکند: معلم:همانطور که روی تختهء سیاه نوشتیم،چهار نمونه برای جامعهپذیری افراد ذکر کنید.
حال یکی از اعضای تیم شمارهء 1 بگوید که افراد،الگوهای عمل مربوط به این نقش(پدری)را از کجا و توسط چه کسانی میآموزند؟ نصیرزاده:از دیگران و با زندگی کردن در اجتماع،خواندن کتاب،رسانههای گروهی،پدر خود و در ارتباط با سایر خانوادهها.
سپس سؤال بعدی را مطرح میکند: معلم:همانطور که روی تختهء سیاه نوشتم،سؤال بعدی ما این است:«جامعه افراد را به چند شکل اجتماعی میکند؟»نیم دقیقه وقت دارید."