Skip to main content
فهرست مقالات

از جریان آزاد اطلاعات تا خلسه رسانه ای

نویسنده:

(9 صفحه - از 21 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، جریان آزاد اطلاعات، رسانه‌ای، پیام، مخاطبان، بنگاه‌های مقتدر خبری، تبلیغات، آمریکا، خلسهء، بنگاه‌های خبر پراکنی مقتدر جهان

خلاصه ماشینی:

"حال این سؤال مطرح می‌شود که عملکرد و القائات‌ بنگاه‌های مقتدر خبری جهان(چهار بنگاه خبرگزاری آسوشیتدپرس، یونایتدپرس،فرانس‌پرس و رویتر)که به ایجاد و حالتی موسوم به‌ خلسهء رسانه‌ای منجر می‌شود،براساس چه عواملی و چگونه در (به تصویر صفحه مراجعه شود) لایه‌های ذهنی ملل جهان و به خصوص افراد جهان سوم،رسوخ‌ می‌کنند؟ در پاسخ به سؤال مذکور که بدنهء مقالهء حاضر را شکل می‌دهد، می‌توان به عوامل متفاوتی اشاره کرد به فهم فرایند خلسهء رسانه‌ای‌ کمک شایان توجهی می‌کنند. از آن‌جا که در تبلیغات عناصر پیام دهنده، پیام گیرندهء پیام،و نفوذ اجتماعی حضور دارند،در بررسی عملکرد خلسهء رسانه‌ای صرفا به ارائهء اطلاعات از طریق کانال شنیداری و گفتاری محدود نمی‌شود،بلکه حاوی هر نوع فرایند ارتباطی‌ اعم از دیداری،نوشتاری و احساسی نیز هست‌ بنگاه‌های مقتدر خبر پراکنی دنیا که کارکرد آن‌ها بیش‌تر بر پیام‌های‌ ترغیبی و نفوذی معطوف شده است می‌توان فرایند خلسهء رسانه‌ای را با عنایت به روش پیرامونی در تبلیغات و براساس عناصر مذکور در امر تبلیغ،به این صورت مورد کنکاش قرار داد: الف)منبع پیام 13مطابق دیدگاه پیرامونی در تبلیغات،برای این‌که پیام دهنده(منبع‌ پیام)نفوذ و تأثیر بیش‌تری بر جامعهء مخاطبان خود داشته باشد،باید دارای مشخصات خاصی،از جمله:اعتبار14،جذابیت‌15و شباهت‌16باشد. در کنار رشد وسایل ارتباطی و ارائهء اخبار و داده‌های پردازش شده،مهم‌ترین ویژگی این هجمه که ذهن و روان‌ انسان‌ها را عرصهء تاخت و تاز خود قرار داده و آن‌ها را دچار خلسهء رسانه‌ای کرده است،این است که با استفاده از شگردهای دستکاری‌ اطلاعات به نحو مؤثری داده‌های ورودی را طوری تنظیم می‌کنند که‌ در نهایت بعد از پردازش،در خروجی با هدف‌های از پیش تعیین شده،مواجه شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.