خلاصه ماشینی:
"این ارزشهای دهگانه به عنوان عناصر اساسی فرهنگ عمومی مورد توجه قرار دارند و میزان اهمیت نسبی و رواج آنها از دیدگاه پاسخگویان،سنجش و ارزیابی شده است.
جامعهء آماری تحقیق شامل تمام افراد 20 سال به بالای ساکن در نقاط شهری استان مازندران است که از میان آنها 500 نفر با استفاده از فرمول منطقی کوکران(رفیعپور، 1362،ص 383)به عنوان نمونه و به روش نمونهگیری ترکیبی(چند مرحلهای و طبقهای متناسب)به صورت تصادفی انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند.
توزیع فراوانی اهمیت این ارزشها به قرار جدول شماره(1)زیر است: همان طور که ملاظه میشود،هیچ کدام از ارزشهای اجتماعی در حیطهء فرهنگ عمومی قرار نمیگیرند.
اما اهمیت نسبی ارزشها شدت و ضعف و نوسان قابل توجهی دارد،به طوری که تعاون و همکاری،صداقت و امانتداری،در بین مردم مازندران دارای بیشترین اهمیت بوده است،ولی ارزشهایی نظیر:مال و ثروت، مقام،شهرت و زیبایی که غالبا ارزشهای مادی هستند،از اهمیت کمتری برخوردارند و ارزشهایی نظیر:علم ودانش،سلامتی و تندرستی و امانتداری که به عنوان ارزشهای نظری و اخلاقی محسوب میشوند،نسبت دو دستهء دیگر(مادی و غیر مادی)در حد متوسط قرار میگیرند.
به عبارت دیگر،میتوان استنتاج کرد که بین امنیت عمومی و اهمیت ارزشهای اجتماعی رابطهء مستقیمی وجود دارد؛به طوری که هر قدر امنیت عمومی افزایش یابد،ارزشهای اجتماعی نیز اهمیت بیشتری پیدا میکنند و وارد حیطهء فرهنگ عمومی میشوند.
تحلیل واریانس یکطرفه که ویژهء مقایسهء میانگینها (Oneway) برای بیش از دو گروه است،نشان میدهد که بین 6 شهر مورد بررسی،به لحاظ اهمیت نسبی ارزشهای اجتماعی،تفاوتی وجود ندارد و تفاوتهای جزئی از لحاظ آماری معنی دار نیستند."