خلاصه ماشینی:
"حال با عنایت به نقش مهم این شوراهادر جلب و جذب مشارکت دانشآموزان و باتوجه به اینکه چند سالی از فعالیت آنهامیگذرد،این سؤال مهم مطرح شده است کهافراد درگیر با فعالیتهای آموزش و پرورش(دانشآموزان،دبیران و مدیران)چه نگرشینسبت به شوراهای دانشآموزی دارند؟همچنین برمبنای ماهیت موضوع،ارزیابیگروههای یادشده نسبت به میزان تحقیقهدفها و فعالیتهای شوراهایدانشآموزی چگونه است؟ 2.
همبستگیها الف)بررسی رابطه بین میزان تحقق هدفهای شوراهای دانشآموزان با سنپاسخگویان(دانشآموزان،دبیران و مدیران)نشان میدهد که میزان تحقق شش هدف ازهدفهای این شوراها با میزان سنپاسخگویان رابطۀ مثبت و معنیداری دارد وصرفا دو هدف(تسهیل در اجرای برنامه وایجاد بستر تعامل)از هدفهای این شوراها،با سن پاسخگویان رابطهای ندارد.
در مجموع،منفی بودن جهت رابطه بینمیزان درآمد ماهیانۀ خانواده با نظر دانشآموزاندربارۀ میزان تحقق هدفهای شوراهایدانشآموزی و همچنین نگرش آنها نسبت بهشوراهای دانشآموزی حاکی از این است،وضعیت اقتصادی خانوادهها که شاخصمهمی از پایگاه اجتماعی آنان نیز محسوبمیشود،عامل مهمی در شکلگیری نگرشنسبت شوراهای دانشآموزی است.
ح)بین سواد پدر با میزان تحقق سه مورداز هدفهای شوراهای دانشآموزی ارتباطمنفی ناچیزی وجود دارد که معنیدار نیست،لیکن نشان میدهد که هرچه قدر سواد پدرکمتر بوده،نظر دانشآموزان نسبت به تحققاین دسته از هدفها مثبتتر بوده است.
3. با عنایت به اینکه سطح سواد مادراندر شکلگیری و تکوین ارزیابیها و نگرشدانشآموزان عامل بسیار مهمتری به شمارمیرود و در این تحقیق نیز دقیقا سطح سوادمادر با میزان ارزیابی تحقق هدفهایشوراهای دانشآموزی از دیدگاه دانشآموزان،رابطۀ مثبتی را نشان داده است،پیشنهادمیشود،هرگونه برنامهریزی برای گسترشفعالیت و عملکرد شوراهای دانشآموزی،برمبنای آموزش مادران و تغییر در بینش و نگرشآنان صورت پذیرد تا تغییرات لازم در بینش ونگرش دانشآموزان نیز متحقق شوند."