Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گو: سواد رسانه ای

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 4 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : رسانه‌ای، سواد، تلویزیون، آموزش سواد، رویکرد، گروه‌های مخاطب آموزش سواد، اجتماعی، آموزش سواد رسانه‌ای نگاه، مخاطب، آموزش سواد رسانه‌ای کمک

خلاصه ماشینی:

"آموزش رسانه‌ای باید به‌ فراگیران بیاموزد،نه تنها خود را با متن رسانه‌ای درگیر کنند، بلکه نهادهای رسانه‌ای را نیز فراموش نکنند و دامنه‌ی این‌ چالش را تا قضاوت درباره‌ی این‌ نهادها امتداد دهند «سواد رسانه‌ای»،به بیان کلی،تأکیدی است بر این مطلب‌ که برخلاف تصور رایج،درک پیام‌های رسانه‌ای واساساشیوه‌ی‌ رفتار با رسانه،به دانش و مهارت خاصی نیاز دارد و در بیانی‌ دقیق‌تر،عبارت است از مهارت تفکر استدلالی و نقاد به نحوی که‌ مخاطب بتواند،درباره‌ی محتوای رسانه قضاوتی مستقل داشته‌ باشد. هدف‌های سواد رسانه‌ای چیست و چه اهمیتی دارد؟ هدف سواد رسانه‌ای که خود ناظر بر اهمیت آن هم هست این است که به مردم کمک کند تا به شهروندانی پیچیده،یعنی شهروندانی‌ آگاه و با ظرفیت‌های مورد نیاز جامعه‌ی امروزتبدیل شوند،نه به‌ مصرف‌کنندگانی پیچیده. سواد رسانه‌ای که خود ناظر بر اهمیت‌ آن هم هست این است که به مردم‌ کمک کند تا به شهروندانی پیچیده، یعنی شهروندانی آگاه و با ظرفیت‌های‌ مورد نیاز جامعه‌ی امروز تبدیل شوند، نه به مصرف‌کنندگانی پیچیده از سابقه‌ی آموزش سواد رسانه‌ای و کشورهای پیشقدم در این عرصه بگویید؟ یک برداشت آن است که آموزش سواد رسانه‌ای،شکل علمی و قاعده‌مندی شده‌ی آن قسم حرکات خودبه‌خودی است که در دوره‌ای که رسانه‌های چاپی درحال رشد و شکوفایی بودند و یا حتی‌ در اوان کار تلویزیون،ازطرف برخی افراد،گروه‌ها و سازمان‌ها، به صورت واکنشی،در قبال محتوای برخی رسانه‌ها که به نظر آن‌ها قابل ایراد بودند،صورت می‌گرفت و در نتیجه با نوعی موضعگیری‌ اخلاقی همراه بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.