Skip to main content
فهرست مقالات

تفکر انتقادی و آموزش انتقادی

نویسنده:

(7 صفحه - از 10 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، تفکر انتقادی و آموزش انتقادی، آموزش، تفکر انتقادی، آموزش انتقادی، آموزش‌وپرورش، دانش‌آموزان، تفکر انتقادی آموزش انتقادی، مهارت‌های تفکر انتقادی، تعریف

خلاصه ماشینی:

"» ترجمه و گردآوری:دکتر محمود شهابی‌ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نگاهی به وضعیت موجود در نظام آموزش‌ و پرورش کشور از نظر آموزش تفکر انتقادی این نقصان بزرگ را به خوبی نشان‌ می‌دهد که شرایط موجود در مدارس عمدتا مبتنی بر ارائه اطلاعات خام به‌طور یک‌طرفه و دریافت بازخورد از آن با اتکا به‌ قدرت حافظه‌ی دانش آموزان بدون هیچ‌ نوع پردازش اطلاعات وبدون تحریک‌ قدرت نقادی و خلاقیت آن‌ها می‌باشد. لاک نیز پایه‌های نظری انتقادی‌ را،در مورد حقوق اولیه‌ی بشر و مسؤلیت‌های همه‌ی حکومت‌ها در آموزش دموکراتیک به عنوان یکی از لوازم‌ تحقق فرهنگ یادگیری انتقادی،راه را بر هرگونه‌ تلقین‌17می‌بندد و برعکس،دانش آموزان را از طریق طراحی یک برنامه‌ی درسی تواناکننده که‌ همواره منعطف و پویاست(و نه ایستا)،در برابر هرگونه تلقین مقاوم می‌سازد تسلیم شدن به انتقادات مستدل شهروندان متفکر،پی‌ریزی کرد. 6. ویژگی‌های تفکر انتقادی وید هشت ویژگی را برای تفکر انتقادی برمی‌شمارد: طرح سؤال تعریف یک‌مسأله بررسی شواهد و قرائن جزیه‌وتحلیل محفوظات و سوگیری‌ها اجتناب از استدلال عاطفی پرهیز از ساده‌سازی مسائل توجه به سایر تفسیرها پذیرش شک و تردید بایر24ابعاد زیر را برای تفکر انتقادی در نظر گرفته است: تمایلات: متفکران انتقادی شکاکند،فکری باز دارند،منصف‌ هستند،به شواهد و استدلال‌ها احترام می‌گذارند،و به دقت و صراحت‌ احترام می‌گذارند،نقطه نظرهای متفاوت را مورد توجه قرار می‌دهند و موضع خود را در صورت لزوم تغییر می‌دهند. ضرورت تدریس تفکر انتقادی در مدرسه‌ها یکی از چالش‌های نظام آموزش‌وپرورش در ایران است که‌ دانش آموزان اطلاعات خود را به صورت انفعالی دریافت می‌کنند و این‌ در حالی است که امروزه دیگر معلم و مدرسه تنها منبع اطلاعاتی‌ دانش آموز نیستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.