خلاصه ماشینی:
"سواد رسانهای،مفهومی گمشده در مطالعات ارتباطی ایران همانند نگرانیهایی که امروزه در جامعهی ما نسبت به برنامههای پخش مستقیم ماهوارهای وجود دارد،در اواخر دههی 70 میلادی در کانادا نسبت به برنامههای پخش شده از آمریکا وجود داشت که در شهرهای مرزی این کشور قابل دریافت بودند و از آن به ترویج (به تصویر صفحه مراجعه شود) نوعی فرهنگ بیگانه یاد میشد.
اگر ما بدانیم که عناصر فرایند ارتباط جمعی چه هستند و عناصر چگونه در ارتباط با پیامهای رسانه ای به طور فزایندهای تعیین کنندهی این نکته هستند که«ارتباط»فهم و بینش ما را از فرهنگ شکل میدهد امروزه کسانی از نظر اطلاعاتی با سواد خواهند بود که توانایی و دانش شناسایی،بازیابی و ارزیابی اطلاعات را داشته باشند یکدیگر قرار میگیرند،میتوانیم انتظار خود را از چگونگی خدمت این وسایل شکل بدهیم.
چند اصل مهم د رسواد اطلاعاتی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:توانایی تشخیص نیاز اطلاعاتی، شناسایی روشهای دسترسی به اطلاعات،تدوین راهبردهای لازم برای جستجو،مهارتهای جستجو و دسترسی،توانایی مقایسه و ارزیابی منابع سازماندهی،کاربرد و برقراری ارتباط و در نهایت، نمایش اطلاعات و مشارکت د رایجاد دانش جدید.
در این مقاله سعی شده است،نگاهی اجمالی به رویکرد سواد رسانهای داشته باشیم و آن را به عنوان روشی برای مواجه شدن با رسانه در نظر بگیریم تا از یکسو رویکرد«سواد رسانهای»و مبانی نظری آن معرفی شود و از سوی دیگر،مبتنی بر این رویکرد و شرایط اجتماعی فرهنگی جامعهی ایران،درسی تحت عنوان«مطالعهی رسانه»از دوران ابتدایی در برنامهی تحصیلی دانش آموزان گنجانده شود."