Skip to main content
فهرست مقالات

تحصیلات و سرمایه ی اجتماعی

نویسنده:

(5 صفحه - از 27 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : سرمایه‌ی اجتماعی ،تحصیلات و سرمایه‌ی اجتماعی ،مشارکت ،مشارکت غیررسمی ،اعتماد ،مشارکت غیررسمی مذهبی ،متوسطه ،اعتماد بیش‌تری نسبت سطوح راهنمایی ،سطوح تحصیلی ،منابع سرمایه‌ی اجتماعی ،ساختمندی ،سرمایه‌ی اجتماعی افراد دیپلم ،نقش تحصیلات در سرمایه‌ی اجتماعی ،میزان اعتماد بیش‌تری نسبت سطوح ،کم‌تری نسبت به سطوح بالاتر ،سرمایه‌ی اجتماعی سطوح تحصیلی ،سرمایه‌ی اجتماعی افراد ،بی‌سوادان ،سطح راهنمایی تفاوت معناداری ،پیش‌دانشگاهی ،سطوح تحصیلی ابتدایی ،عناصر ،تفاوت معناداری ،مشارکت رسمی ،سرمایه‌ی اجتماعی سطوح ابتدایی ،تفاوت مشارکت رسمی سطوح ،مشارکت رسمی سطوح ابتدایی ،میزان تفاوت در سرمایه‌ی اجتماعی ،ایجاد سرمایه‌ی اجتماعی در سطوح ،میزان مشارکت غیررسمی در سطوح

خلاصه ماشینی:

"). به‌ علاوه،در این تحقیق که سرمایه‌ی اجتماعی‌ با عناصر هفت گانه‌ی:اعتماد عمومی، اعتماد نهادی،آگاهی و توجه،مشارکت‌ رسمی،مشارکت غیررسمی خیریه‌ای، تحصیلات در شکل‌دهی سرمایه‌ی اجتماعی نقش‌ بسیار مهمی دارد و دیدگاه‌های نظری فراوانی نیز آن‌ را تأئید می‌کنند مشارکت غیررسمی مذهبی و مشارکت‌ غیررسمی هم‌یارانه تعریف و عملیاتی شده‌ است و میانگین نمره‌ی فرد در عناصر هفت گانه‌ی فوق نمره‌ی سرمایه‌ی اجتماعی‌ وی را تشکیل می‌دهد،نتایج به این شرح بوده‌ است‌[فیروزآبادی،1384:191-178]: اعتماد عمومی:بین سطوح تحصیلی، میانگین اعتماد عمومی از تفاوت معناداری‌ برخوردار است؛به‌گونه‌ای که اگر سطوح‌ آموزشی از بی‌سواد به بعد تا قبل از دانشگاه‌ را به ابتدایی،راهنمایی،متوسطه و دیپلم‌ ناقص،دیپلم و پیش‌دانشگاهی تقسیم‌ کنیم،در تجزیه‌ی واریانس یکطرفه ISD ، بی‌سوادها به‌طور معناداری از افراد در سطوح‌ ابتدایی،راهنمایی و متوسطه از اعتماد عمومی بیش‌تری برخورار هستند. از طرف‌ دیگر،بین میزان اعتماد عمومی به سطوح‌ تحصیلی ابتدایی،راهنمایی و متوسطه‌ تفاوت معناداری ملاحظه نمی‌شود و تنها دیپلم و پیش‌دانشگاهی به‌طور معناداری از میزان اعتماد بیش‌تری نسبت سطوح‌ راهنمایی و متوسطه برخوردار هستند. مشارکت غیررسمی خیریه‌ای:بین‌ سطوح بی‌سوادی،ابتدایی و راهنمایی، تفاوت معناداری از این نظر ملاحظه‌ نمی‌شود،اما سطوح متوسطه،دیپلم و پیش‌دانشگاهی به‌طور معناداری از مشارکت‌های غیررسمی خیریه‌ای کم‌تری‌ نسبت به بی‌سوادان و سطوح تحصیلی‌ ابتدایی و راهنمایی برخوردار هستند. سرمایه‌ی اجتماعی افراد در سطح‌ راهنمایی،با سطوح بی‌سوادی،ابتدایی و متوسطه تفاوت معناداری ندارد و از بقیه‌ به‌طور معناداری کم‌تر است. در سطوح بالای مدرسه،یعنی فوق‌ دیپلم،لیسانس،فوق لیسانس و بالاتر،با افزایش سطح تحصیلی،به‌طور معناداری‌ سرمایه‌ی اجتماعی افزایش می‌یابد و همگی‌ سطوح بعد از مدرسه به‌طور معناداری از سرمایه‌ی اجتماعی بیش‌تری نسبت به‌ بی‌سوادان و افراد سطوح تحصیلی ابتدایی، راهنمایی،متوسطه،دیپلم ناقص،دیپلمه‌ و پیش دانشگاهی برخوردار هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.