Skip to main content
فهرست مقالات

سرمایه ی اجتماعی و اعتماد اجتماعی

نویسنده:

(9 صفحه - از 32 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : اجتماعی، سرمایه‌ی اجتماعی، سرمایه‌ی اجتماعی و اعتماد اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مدرسه، اخلاق، خانواده، فوکویاما، کلمن، دانش‌آموزان، ارتباط میان سرمایه‌ی اجتماعی، اعتماد اجتماعی دانش‌آموزان، مشارکت، نظام آموزشی، جامعه، پاتنام، میزان اعتماد اجتماعی، معلمان، افزایش اعتماد اجتماعی دانش‌آموزان، اهمیت سرمایه‌ی اجتماعی، اعتماد متقابل، نتایج اعتماد اجتماعی دانش‌آموزان، روابط اجتماعی، میزان اعتماد اجتماعی میان مردم، هنجارهای اجتماعی و اعتماد اجتماعی، میزان اعتماد اجتماعی دانش‌آموزان، اعتماد اجتماعی و سرمایه‌ی اجتماعی، افزایش میزان اعتماد اجتماعی، ارتباط میان مفهوم سرمایه‌ی اجتماعی، دانشگاه

خلاصه ماشینی: "نتیجه‌گیری و بحث هم‌اینک وقت آن رسیده است،به این پرسش اساسی پاسخ داده‌ شود که چرا نهاد خانواده برای نظام آموزشی اهمیت دارد،و به عبارت‌ دقیق‌تر:جایگاه خانواده برای نظام آموزشی در ایجاد،حفظ و استمرار سرمایه‌ی اجتماعی کجاست؟ در همه‌ی جوامع،سازمان‌هایی اجتماعی وجود دارند یا تأسیس‌ می‌شوند که به‌طور آگاهانه و رسمی(مانند مدرسه)و یا ناآگاهانه و غیررسمی(خانواده،هم‌سالان و هم‌کلاسی‌ها)،از طریق فرایند جامعه‌پذیری،نکات بسیاری را به کودکان می‌آموزند،تا بدین وسیله‌ پیوندهای اجتماعی و گروهی،تقویت و اخلاق اجتماعی(سرمایه‌ی‌ اجتماعی)درونی شود[فوکویاما،1379:11؛کلمن،1377: 450-449؛شارون،1382:154؛و جیمز،جنکس و پروت‌ 1383:291-288]. (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1:عوامل موثر بر میزان سرمایه‌ی اجتماعی اگر هنجارها به یکدیگر نزدیک باشند و مدرسه بتواند،واجد همان قابلیت‌های‌ اجتماعی کردن خانواده باشد،احتمالا مشکلی جدی در خصوص گسترش‌ سرمایه‌ی اجتماعی وجود نخواهد داشت خانواده همچنین اولین فضایی است که ما درون آن،با سرمایه‌ی اجتماعی آشنا می‌شویم،و این‌که چگونه،چرا،و به‌ چه‌کسانی می‌توان اعتماد کرد را می‌آموزیم. وی در ادامه،با اشاره به‌ تحقیقاتی که کلمن درباره‌ی تأثیر عمیق خانواده بر تولید سرمایه‌ی‌ اجتماعی برای نظام آموزشی انجام داده است،نتیجه می‌گیرد،تنها عاملی که به‌طور قطع می‌تواند با موفقیت تحصیلی و بهبود وضعیت‌ اخلاقی دانش‌آموزان ارتباط داشته باشد،نه هزینه‌ی سرانه‌ی‌ آموزش،معیارها،برنامه‌ی آموزشی،نحوه‌ی آموزش توسط معلمان‌ و هر نوع سیاست اجتماعی دیگر،بلکه مداخله‌ی والدین در آموزش‌ فرزندان است‌[فوکویاما،1379:4-43]. قضاوت در مورد این‌که تا چه اندازه توانستیم بر مهم فائق آییم،به‌ عهده‌ی خواننده است،اما به‌طور قطع،در این نکته شکی وجود ندارد که افزایش اعتماد اجتماعی،کارکردها و فواید زیادی،نه تنها برای تمامی دانش‌آموزان و مدرسه خواهد داشت،بلکه خود به قوام‌ و بقای سایر سرمایه‌های اجتماعی خارج از مدرسه نیز کمک می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.