Skip to main content
فهرست مقالات

مفهوم و ویژگی ارزش ها

نویسنده:

(4 صفحه - از 16 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق، ارزش، مفهوم و ویژگی ارزش ها، مفهوم، تعریف، روان‌شناسی، اجتماعی، ارزشمند، روشه، نیازها، مفهوم ارزش، علم اخلاق، باور، انسان، فرد، رابطه‌ی ارزش‌ها و اخلاق، رفتار، جامعه، نظریه‌های اخلاق، فرهنگ، مطلوب، احترام، غیرپیامدگرا، معیار، عقاید، امور ارزشمند و اخلاق، عنصر، جامعه‌شناسی، عناصر فرهنگ و نظام اجتماعی، موضوع

خلاصه ماشینی: "ارزش در جامعه‌شناسی،به معنای خوب یا بد،شایسته و مطلوب و ناشایست و نامطلوب نزدیک فرد یا گروه تعریف شده است‌ [گیدنز،1373 و رفیع‌پور،1376:162]. بعضی نیز آن را هنجار4 و معیار5انتخاب یک فرد یا یک گروه از میان علی البدل‌های مربوط به‌ یک موقعیت تعریف کرده‌اند[1397 و 1951، Parsons و محمد خلیفه،1378]. نگارنده در این مقاله برآن است تا با مروری‌ بر تعریف‌های عمده موجود در مورد «ارزش‌ها»،تعریف مشخصی از ارزش‌ ارائه دهد و رابطه‌ی آن را با مفاهیم دیگری‌ مانند:عقاید،هنجارها،امور ارزشمند و اخلاق مشخص کند. براین اساس‌ نگارنده معتقد است،ارزش‌ها عبارتند از:معیار تعریف وضع‌ مطلوب امور،و معیار انتخاب در میان گزینه‌های متفاوت که‌ به صورت غیرمشروط و غیرپیامدگرا(مطلق)،توسط یک فرد یا گروه‌ پذیرفته می‌شود. ارزش در جامعه‌شناسی،به معنای خوب یا بد، شایسته و مطلوب و ناشایست و نامطلوب نزدیک‌ فرد یا گروه تعریف شده است 2. این ویژگی،موجب سلسله مراتب تعلق به یک ارزش‌ نزد افراد گوناگون و سلسله مراتب ارزشی نزد یک فرد یا گروه(در میان ارزش‌های متعدد)می‌شود. چنین برداشتی از ارزش‌ (ارزش به مثابه نیاز)،در تاریخ جامعه‌شناسی نیز وجود داشته‌ است. تفاوت دیگر امور ارزشمند با ارزش‌ها این است که ارزش‌ها پایدارترند و کم‌تر با تغییر موقعیت، اهمیت خود را از دست می‌دهند. درحالی‌که امور ارزشمند بیش‌تر موقعیتی هستند و با تغییر نیاز و عوامل رفع‌کننده،کهنگی می‌پذیرند یا اهمیت خود را از دست می‌دهند. بر این اساس می‌توان اخلاق را این‌گونه تعریف کرد:اخلاق شامل‌ اصول و قواعدی عملی است که توسط کنشگران به عنوان قاعده‌ی‌ مطلوب پذیرفته می‌شوند و به سوی دیگری رهنمون هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.