Skip to main content
فهرست مقالات

سخن سردبیر: جهانی شدن مصرف و سبک های زندگی

نویسنده:

(2 صفحه - از 2 تا 3)

کلید واژه های ماشینی : جهانی‌شدن، فرهنگ، جهانی‌شدن مصرف و سبک‌های زندگی، جهانی شدن مصرف، رسانه‌ای، تجدد، مصرف و سبک‌های، بازار، زندگی، فرایند، روند روبه رشد سبک‌های زندگی، فرایند بین‌المللی شدن الگوهای مصرف، شاهد، اقتصادی، سلطه، رشد سبک‌های زندگی جهان، نظریه‌ی دهکده‌ی جهانی مارشال مک‌لوهان، محصولات، روند، فرایند هژمونیک اشاعه‌ی جهانی شکل‌های، شرکت‌های چندملیتی، جهانی‌شدن ذائقه‌ها و پسندهای فرهنگی، تفسیرهای، دیدگاه، قدرت همگون‌کننده‌ی تجدد، رشد، فرهنگ جهانی آمریکایی، اقتصاد جهانی، سلطه در حوزه‌ی اقتصاد، رویکرد مظنونین به فرایند

خلاصه ماشینی: "3. رویکرد مظنونین به فرایند جهانی‌شدن فرهنگ‌ها عده‌ای دیگر از صاحب‌نظران،همچون بنیامین باربر12اذعان‌ می‌کنند که فرهنگ مردم‌پسند آمریکایی تلاش کرده است تا به لحاظ اقتصادی و فرهنگی،جهان را اشباع،و سنت‌ها،زبان‌ها و رسوم‌ محلی را تضعیف کند. به نوشته‌ی باربر،دو روند متناقض در جهان امروز به طور هم‌زمان وجود دارند:از یک طرف ما شاهد شکل‌گیری یک بازار اقتصادی توسعه‌طلب و همگون‌ساز هستیم که تحت سلطه‌ی‌ شرکت‌های چندملیتی به همگون‌سازی و ادغام فرهنگ‌های محلی‌ در یک فرهنگ جهانی مشغولند،و از سوی دیگر،شاهد رشد محلی‌گرایی،خاص‌گرایی و طرح سیاست«هویت»در شکل‌های‌ مذهبی،قومی و نژادی آن هستیم. جان فیسک،یکی از نظریه‌پردازان مکتب‌ مطالعات فرهنگی آمریکا در این زمینه می‌نویسد:«هالیوود و تا حد کم‌تری‌ اروپا ممکن است بر جریان بین‌المللی اخبار و برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ مسلط باشند،اما هیچ مدرکی دال بر افزایش جهانی محبوبیت کشورهای‌ غربی و ارزش‌های آن‌ها وجود ندارد،سلطه در حوزه‌ی اقتصاد لزوما به‌ سلطه‌ی مشابهی در عرصه‌ی فرهنگ منجر نمی‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.