Skip to main content
فهرست مقالات

مصاحبه: وضعیت علوم اجتماعی در ایران

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 4 تا 11)

خلاصه ماشینی:

"آن وقت‌ اگر آموزش پیش‌دانشگاهی را صرفا انتقال یک سلسله محتوای‌ متنی به دانش‌آموزان،به شیوه‌ی مشارکتی و حل مسأله‌ای در نظر بگیریم،اما در سطح دانشگاه دیگر نباید هدف‌ها را فقط به یک‌ متن و انتقال یک سلسله محتوای آموزشی محدود بدانیم،بلکه‌ این امکان باید وجود داشته باشد که دانشجویان حتی در فرایند آموزش خودشان هم فعال باشند. اما در همین درس‌ها هم اگر به جای این‌که مطالب را توسط یک متن‌ مشخص به دانش‌آموز بدهیم،به صورت کتاب‌های کمک درسی‌ در کتابخانه بگذاریم و دانش‌آموزان بدانند که باید به کتابخانه مراجعه‌ کنند و در مورد ریاضی و علوم اجتماعی گردش و جست‌وجو کنند- کتابخانه‌ها باید دارای کتاب‌های کمک درسی باشند تا دانش‌آموز به‌ تحقیق و جست‌وجو راهنمایی شود-و بعد از مطالعه بیایند و با معلمانشان تعامل داشته باشند،به آن‌ها یادگیری را آموزش داده‌ایم. باید این را در نظر گرفت اگر علم محصولی نداشته‌ باشد و نتواند در سیاست‌گذاری و مهندسی اجتماعی نقش داشته‌ باشد،به تدریج ممکن است از سوی سیاست‌گذاران،فرصتی‌ برای کار کردن برایش فراهم نشود. با توجه به نظرسسنجی که از سوی محققان صورت می‌گیرد، آیا نمی‌شود اولویت‌های پژوهشی را تعیین کرد؟ من قطعا می‌توانم بگویم که نمی‌شود،چون تجربه‌ی اگر علم هیچ محصولی‌ نداشته باشد و نتواند در سیاست‌گذاری و مهندسی اجتماعی‌ نقش داشته باشد،به‌ تدریج ممکن است از سوی سیاست‌گذاران، فرصتی برای کار کردن‌ برایش فراهم نشود مدیریت پژوهشی را در چند دستگاه داشته‌ام."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.