خلاصه ماشینی:
"در میان مسائل و مشکلاتی که استادان علوم اجتماعی و رشتههای وابسته عنوان میکنند،میتوان به این موارد اشاره کرد:بالا بودن میزان ساعات کار(بهطور متوسط 12 ساعت تدریس در هفته)،فقدان تسهیلات پژوهشی،کوچک یا محدود بودن فضای لازم،فقدان یا محدود بودن تعداد کارکنان دفتری و ناکافی بودن تسهیلات رایانهای، کافی نبودن بودجهی کتابخانه برای مشترک شدن نشریههای بین المللی و خرید کتابهای تازهای که در زمینهی علوم اجتماعی در کشورهای گوناگون جهان منتشر میشوند،و محدودیتهای پستی و مسافرتی که مانع از مبادلهی نشریات،اندیشهها و تجربیات با دانشمندان علوم اجتماعی عرب میشود.
یک دهه پس از ارایهی چنین تحلیلی از نقش جامعهشناسی فلسطین از سوی خلیل نخله،یعنی در اوایل دههی1990،آغاز قیام تازهی مردم فلسطین که به انتفاضه شهرت یافته است،فرصتی استثنایی برای دانشمندان فلسطینی علوم اجتماعی فراهم آورد تا این قیام و شورش مردمی را،در بستر جنبشهای تاریخی انقلابی مورد بررسی قرار دهند؛گرچه تاکنون مطالعات علمی چندانی در اینباره به عمل نیاوردهاند.
یکی دیگر از مشکلات و مسائلی که پژوهشهای جامعهشناختی در فلسطین با آن روبهروست،نیاز به تدوین الگوی پژوهشی تازه است تا بتواند،به نیازهای تازهای که در جامعهی فلسطین مطرح میشوند، پاسخ دهد،در میان موضوعات و مسائلی که پژوهشگران فلسطینی تاکنون توجه چندانی به آنها نشان ندادهاند،میتوان به موارد زیر اشاره کرد: جامعهشناسی فرهنگ مردمی:در این زمینه،چگونگی شکلگیری هویت فلسطین از طریق:تداوم فرهنگ عامیانه،فعالیت رسانهها،نقش موسیقی و تئاتر،و تأثیر مجامع و محافل عمومی در ایجاد حافظهی تاریخی و شکلدهی هویت،میتواند مورد ارزیابی و بررسیهای تازه قرار گیرد."